Dag 4 - De fietstocht door Bangkok en meer

3 januari 2020 - Bangkok, Thailand

Om 05.45 ging mijn wekker al, want om zeven uur moest ik in het centrum van de stad zijn voor mijn vijfurige fietstocht door Bangkok en omgeving. Mijn beide dochters met hun partners hebben deze tocht (https://www.covankessel.com/nl/tour/co-combo-5-hour-bicycle-boat-tour/) ook gemaakt en vonden dat ik deze tour beslist ook moest gaan maken.

Om zes uur zat ik aan mijn ontbijt van geroosterd brood met jam en om 06.30 liet ik weer een Grabmotor voorrijden. Keurig op tijd arriveerde ik bij mijn doel, waar ik zeer hartelijk werd ontvangen. Rond zeven uur kregen we allemaal een fiets en instructies en daar gingen we. Door allerlei achterafstraatjes fietsten we door Chinatown en andere buurten in Bangkok. Twee keer reden we door een hoofdstraat, waarbij onze twee leidsters ons als moederkloeken in de gaten hielden en het verkeer tegenhielden, zodra we moesten oversteken. Een ding konden zij niet voorkomen en dat was dat toen ik langs een net geparkeerde auto fietste, de oude man die in de auto zat, plotseling zonder te kijken, zijn deur opengooide. Ik reed vol in die deur, maar kwam gelukkig net niet ten val. Op wat krassen op de autodeur na, was er gelukkig niets aan de hand. De oude man was behoorlijk geschrokken, maar toen hij zag dat ik niets mankeerde, kon ik weer verder fietsen.

Vervolgens kwamen we bij de rivier aan en werden we met een fietspont met fiets en al naar de overkant gevaren.

Ons eerste hoogtepunt was een 200 jaar oude tempel ter ere van de koningen van Thailand. In deze tempel staat een maar liefst 16 meter hoge Boeddha. Vroeger was dit beeld van puur goud, maar nadat de Thai ooit een oorlog met een buurland verloren, werd het gouden beeld verplaatst naar het land van de overwinnaars. We kregen een uitgebreide rondleiding door deze tempel, waarbij ik ook drie keer de grootste klok van Thailand (zachtjes) mocht luiden om geluk in mijn leven te brengen.

Daarna ging het verder langs een school, waar alle kinderen in hun schooluniformen, keurig in rijen, het volkslied zongen. Zo begint hier elke schooldag. Eerst het volkslied, dan bidden en dan les. Vijf dagen per week van 08.30-17.00. De klassen op de basisschool zijn slechts tussen de 10-12 leerlingen ‘groot’, maar in het middelbaar onderwijs zijn ze wel 50 leerlingen groot. Mijn grootste klas was ooit 32 leerlingen, dus ik mag niet klagen.

Nadat we even hadden stilgestaan bij deze school, vervolgden we onze tocht naar een volgende kade aan de rivier. Daar werden we met fiets en al ingescheept op een typisch Thaise vissersboot met een enorm snelle vrachtwagenmotor achterop. Met af en toe een noodgang voeren we via allerlei kanalen naar onze volgende afmeerplaats. Daar laadden we onze fietsen weer uit en fietsten we door de adembenemende natuur naar een bananenplantage. Hier hielden we even halt en maakten we prachtige natuurfoto’s. Na nog een stuk fietsen laadden we onze fietsen weer op een volgende boot en gingen we op weg naar onze lunch. Verrukkelijk gegeten in een drijvend restaurant aan de rivier. Wat is het Thaise eten toch lekker! We kregen van alles. Rijst, kip, varkensvlees, omelet en een soort spinazie-achtig zeewier. Als dessert mango en twee verschillende soorten meloen. Superlekker!

Na nog een flink stuk varen kwamen we weer bij ons uitgangspunt aan en zeiden we elkaar gedag.

Ondertussen had ik toch wel erg veel zin gekregen in een cappuccino en heb ik in een erg luxueus restaurant een werkelijk heerlijke cappuccino gedronken (106! baht / €3,23 voor een klein kopje).

Daarna met een gratis pontje naar het mooiste winkelcentrum dat ik ooit heb gezien: het Icon Siam Shopping Mall.

Moe van al die uren fietsen en rondwandelen in het winkelcentrum nam ik weer een Grabmotor naar mijn hotel. Daar lig ik nu dit stuk tekst te schrijven.

Inmiddels is het hier 18.00 uur geweest en al bijna donker, tijd om op mijn volgende etensstrooptocht te gaan naar Khao San Road 🤪😋. En dat werd een groot succes. Voor het eerst in mijn leven heb ik in Thailand op straat gegeten: gefrituurde, in enorm veel knoflook gedrenkte, garnalen, begeleid door een heerlijke bak frietjes. Om je vingers bij op te eten. Ook voor het eerst weer eens een biertje(s) gedronken: Chang, de Thaise variant van Heineken.

Na het eten heb ik nog eens de Thao San Road afgelopen; wat een heerlijke chaos. Ik besloot de avond met een kleine cappuccino op een terras aan deze straat.

Morgen vlieg ik 450 km noordelijker. Daarover morgen meer! Fijne dag allemaal 👋!

1. Cathelijne:
    3 januari 2020
    Wat prachtig on tr lezen en wat leuk dat ik ook tussendoor nog zoveel zie. Geniet ervan.
  2. Dick:
    3 januari 2020
    Dank Cathelijne, ik geniet met volle teugen 😃. Ik blijf je op de hoogte houden, hoor!
  3. Anja:
    Mooie avonturen

groet uit een klam Houten
  4. Dick:
    Dank Anja, groeten uit een heet maar donker nu, Khon Kaen
  5. Jan en Carla:
    3 januari 2020
    Hallo Dick, wat heb je in korte tijd al veel indrukken kunnen opdoen. Prachtig hè, al die tempels, de hectiek en het inderdaad smakelijke Thaise eten. Die fietstocht klinkt als een prima idee; misschien wel een beetje afzien in de warmte op een niet-elektrische fiets?
    Fijne dagen in het noorden!
  6. Dick:
    3 januari 2020
    Beste beiden, dat klopt! Zoveel meegemaakt alweer en wat is hier toch veel te zien, prachtig! Ook het eten is verrukkelijk. Heerlijk land met ook nog eens fantastisch weer. De fietstocht stelde niets voor qua inspanning. Alles is hier vlak. Ook jullie fijne tijd!
  7. Marian van Driel:
    3 januari 2020
    Heerlijk om zo alles mee te beleven!
    Gelukkig heb je aan je “deurongeval” niets over gehouden.
  8. Dick:
    3 januari 2020
    Fijn Marian. Daar doe ik het ook voor! Ik kwam gelukkig goed weg bij dat ongevalletje. 😃👋
  9. Christian Hertogh:
    Hallo Dick
    Wat is het toch fijn om jouw verhalen te lezen!!
    Wij genieten met je mee!
    Lieve groeten vanuit een heerlijk zonnig Gran Canaria.
  10. Dick:
    Dank dank 😊! Ik ben ook erg benieuwd naar jullie verhalen!! Groeten terug 😃😘