Dag 42 - Terug naar Bangkok

10 februari 2020 - Bangkok, Thailand

Om acht uur sta ik op en ga ik achter mijn hotel weer naar het restaurant waar ik een paar weken geleden ook al een paar keer heb ontbeten. Eigenlijk vond ik de yogurt met muesli en vers fruit gisteren erg lekker en hier bestel ik hetzelfde als gisteren. De bowl die ik nu kreeg, was ongeveer twee keer zo groot als die van gisteren 😅, en ontzettend lekker!

Tijdens het ontbijt vang ik een gesprek op van andere gasten en hoor dat er vanmiddag hevige regenval wordt verwacht hier in Chiang Mai. Ben ik net op tijd weg hier uit deze stad. Voor de zekerheid kijk ik ook even op het weerbericht voor Bangkok, maar daar wordt gelukkig geen regen verwacht. Hoe ziet regen eruit 😉? Ik heb in al deze weken hier in Thailand slechts, je gelooft het niet, één keer - vijf minuten lang - een wolkje gezien voor de zon, voor de rest was het alleen maar zonnig. Dit heb ik nog nooit meegemaakt! Alleen dat al is een reden om in dit seizoen terug naar Thailand te gaan!

Om kwart over negen verlaat ik mijn hotel en vind recht tegenover het hotel een songthaew. Met de chauffeur spreek ik een prijs af van 50 baht, en om kwart voor tien ben ik keurig op tijd op het vliegveld. Ik zoek de rij op voor de incheckbalie van mijn vlucht en ga daar staan. Achter mij wordt de rij steeds langer en als om tien uur de loketten opengaan, wordt er door de Chinezen achter mij niet keurig gewacht tot iedereen zich voor hen over de loketten heeft verdeeld, maar zij sprinten gelijk naar voren, iedereen wegduwend. Stiekem heb ik best plezier als ik zie dat het loket dat zij hebben uitgekozen, uiteindelijk niet opengaat en zij zich, noodgedwongen als laatsten in de rij moeten aansluiten. Wat dat betreft hebben veel Chinezen die ik deze vakantie zag, weinig beschaving. Ze lopen vaak dwars door je foto’s heen, dringen vaak overal voor, niet echt fijn.

Het inchecken verloopt vriendelijk en vlot. Opvallend is het grote aantal mensen met mondkapjes op en ook dat van niemand de temperatuur wordt gecontroleerd. Gelukkig heb ik een plek aan het gangpad gekregen, maar wat weinig beenruimte 😢. Ik zit echt met mijn knieën tegen de stoel van de persoon voor mij. Nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig is het maar iets meer dan een uur vliegen, dus dat overleef ik wel. Ondertussen schalt zonder onderbreking tot vervelens toe met meisjes-babystemmetjes steeds hetzelfde liedje door de cabine: “let’s fly away, hurray, it’s holiday”. Dat gaat me nog tot in mijn slaap achtervolgen...  Gelukkig blijven de twee zitplaatsen naast mij leeg, dus kan ik ook bij het raam gaan zitten, wat ik dan ook doe. Om 11.45 is iedereen al aan boord, dus vertrekken we gewoon tien minuten te vroeg. Na een bijzonder rustige vlucht landen we om 12.51 in Bangkok. De douane is gelukkig ook geen probleem, dus met een kwartiertje sta ik met mijn rugzakken buiten.

Vandaag wil ik proberen om de 38 km naar mijn hotel helemaal met het openbaar vervoer te doen en dat heeft nogal wat voeten in aarde. De eerste 34 km zijn geen probleem. Bangkok heeft een fantastische Street City Line tram en na acht haltes stap ik uit. Maar daarna. Daarna moet ik met bus 59 naar mijn hotel zien te komen.  Eer dat ik de bushalte had gevonden, duurde wel even en kostte ook heel veel zweetdruppeltjes van het sjouwen. Het is hier vochtig, drukkend warm weer en met 34 graden erg benauwd. Uiteindelijk vind ik na een flink eind lopen mijn bushalte en net voordat ik arriveer, rijdt bus 59 weg. Gelukkig kan ik wel rustig op een bankje in de  schaduw gaan zitten wachten. Uiteindelijk is mijn hotel nu nog maar 3,4 km van mijn bushalte verwijderd. Te veel helaas om met 18 kg bagage in deze hitte te sjouwen.

Na even te hebben gewacht, vraag ik een paar mensen of bus 59 de enige bus is die in de richting mijn hotel gaat. Blijkt dat er dus vier bussen mijn kant op gaan. Daarna pak ik in de eerste de beste bus en word op de bedoelde bushalte afgezet. Blijkt dat het van die halte toch nog weer anderhalve kilometer lopen is naar mijn hotel. Uiteindelijk heb ik dus maar twee kilometer gewonnen met de bus 🤣.

Qua bath heb ik wel enorm veel gewonnen. Een Grabtaxi had mij voor het stuk van het vliegveld naar mijn hotel 572 bath gekost, met openbaar vervoer heb ik nu totaal 60 bath uitgegeven. De moeite waard, want zometeen ga ik wel een Grabmotor nemen naar een van de grootste markten ter wereld: https://www.thailandblog.nl/shoppen/markten/chatuchak-markt-bangkok/.

Na een heerlijke douche in mijn hotel, neem ik even een klein uurtje pauze en bestel dan een Grabmotor naar de markt. Nu heb ik nauwelijks bagage bij me heb ga ik liever achterop een motor, want die is veel sneller door het avondverkeer. De motor is er binnen 6 minuten en we beginnen aan de rit van een half uur door het drukke Bangkok. Onderweg passeren we nog een echt afgrijselijk ongeluk. Ik heb maar gauw de andere kant uitgekeken. Er lagen  paar mensen in een niet zo florissante, bloederige staat doodstil op straat. Dan zie je maar weer hoe kwetsbaar je bent op zo’n motorscooter. Mijn chauffeur reed daarna gelukkig ook een stuk rustiger.

Uiteindelijk bereiken we de markt en reken ik 115 baht af. Wat een grote markt, hier komt echt geen einde aan. Ik loop een hele poos over deze markt en kijk mijn ogen uit. Na anderhalf uur houd ik het voor gezien en ga ik op zoek naar een plek om een Grabmotor te laten komen. Dat wordt erg moeilijk in deze drukte, want hoe vindt hij mij tussen al die mensen, maar gelukkig zie ik opeens een metrostation. Samen met mijn Google Mapsapp en handen en voeten kom ik erachter dat ik 17 haltes moet blijven zitten in de metro en dan kom ik op ongeveer drie kilometer van mijn hotel weer boven de grond. Dit doe ik dus ook en wandel daarna op mijn gemakje drie km terug naar mijn hotel. Onderweg eet ik een heerlijke spaghetti buiten bij een restaurant en ga daarna vreemd bij de McDonald’s voor een McSunday. Erg lekker weer eens een ijsje, zeker in deze hitte!

Om half tien ben ik weer bij mijn hotel en best wel moe ga ik lekker nog even liggen lezen op mijn bed. Vandaag bijna weer een nieuw record aantal stappen gezet. Om 23.00 gaat bij mij het licht uit. Tot morgen maar weer 😃👋!

1. Laura:
    10 februari 2020
    Een dag op avontuur weer!! Geniet van de laatste dagen oom en alvast een veilige reis naar huis 💕
  2. Dick:
    10 februari 2020
    Dank Laura 😃😊, ik heb nu nog een hele dag Bangkok voor de boeg 😃 en jij hopelijk een heerlijke nachtrust. Slaap lekker 😘 😴 💤
  3. Anja:
    10 februari 2020
    Gaaf verhaal Dik, bereid je maar vast voor op stormachtig en grijs weer
  4. Dick:
    10 februari 2020
    Dank Anja, ik ben er ook bang voor 😢! PS, ik heb de C in mijn naam nog niet helemaal opgegeten, hoor 🤪...
  5. Marijke:
    10 februari 2020
    Gek idee dat je op terugreis bent. Ik moet zeggen: ik vind het wel een heel fijn idee dat je een directe vlucht naar Amsterdam hebt morgen! Geniet van het laatste dagje Bangkok.
    Nog één tip: op mijn laatste dag heb ik een piercing laten zetten... Iets voor jou als herinnering aan deze reis? :-P :-D
  6. Dick:
    10 februari 2020
    Puck, ik zat meer te denken aan een tattoo sleeve 🤣. Ik vind het ook gek, als alles goed gaat ben ik over 30 uur weer thuis. Als we tenminste op Schiphol landen. Ik hoorde vanmorgen een horrorverhaal van een KLM vliegtuig dat gisteren vijf keer heeft geprobeerd om te landen, maar uiteindelijk weer helemaal teruggevlogen is naar Madrid 😱😱😱