Dag 5 - Naar Khon Kaen

4 januari 2020 - Khon Kaen, Thailand

Vandaag vlieg ik om 13.35 uur naar Khon Kaen, een stad 450 km noordelijk van Bangkok (https://www.thailandblog.nl/thailand-video/khon-kaen-levendige-veelzijdige-stad-isaan/). Op een van mijn reizen vorig jaar heb ik een paar maanden vrijwilligerswerk gedaan op een camping in de Provence. Op deze camping heb ik een poosje samengewerkt met een Nederland kok, een bijzonder vriendelijke, gepensioneerde (net als ik) docent. We konden het goed vinden met elkaar en toen ik vertrok, nodigde hij mij uit om hem en zijn vrouw te komen bezoeken in Thailand. Dat gaat dan vanmiddag gebeuren.

Gisterenavond had ik voor 150 baht in mijn hotel een plaatsje in een taxibusje naar Bangkok AirPort gereserveerd. Mooie service voor een lage prijs. Een Grabtaxi zou 708 baht hebben gekost. Waarom het zo goedkoop was, werd duidelijk toen het busje een kwartier te vroeg arriveerde. Dit exemplaar zou twintig jaar geleden al niet door de APK-keuring zijn gekomen. Als een ware kamikaze reed de chauffeur met snelheden boven de 100 km per uur al rammelend, krakend en piepend naar het vliegveld. Enfin, we kwamen veilig en zeer op tijd aan.

Het inchecken was ook spannend. Alle bussen en treinen waren opeens helemaal volgeboekt toen ik mijn reis naar Khon Kaen wilde gaan boeken (twee dagen eerder was er overal voldoende plek), dus moest ik nu gaan vliegen. Op zich geen probleem, omdat het vliegen hier niet zo duur is. Normaal gesproken kun je deze afstand voor €20 vliegen, maar omdat er zoveel mensen in dit weekend reizen, moet ik nu €47 betalen. Helaas is er wel iets foutgegaan bij het boeken: ik heb namelijk geen boarding pass gemaild gekregen. Op mijn mail en sms naar kiwi.com kreeg ik geen antwoord, dus heb ik Lieneke gevraagd om in Nederland contact op te nemen met deze organisatie (is ondoenlijk hier). Daar werd haar verzekerd dat mijn boeking wel degelijk in het systeem stond. Gelukkig klopte het hier in Thailand ook! Zonder enig probleem kreeg ik een print van mijn voucher op het vliegveld. Ik vlieg met SmileAir en met een big smile werd me mijn ticket overhandigd. De rest van de ochtend heb ik heerlijk mijn krantje gelezen en het eerste deel van dit verslag geschreven.

Met vijf minuten vertraging landde ik na een rustige vlucht van 40 minuten op Khon Kaen AirPort. Hier verliep het uitchecken enorm snel en nog bijna voordat ik bij de bagagecarrousel was, kwam mijn rugzak er al aan. Zodra ik door de deur naar buiten kwam, werd ik vriendelijk begroet door John en zijn vrouw Pui. Met hun auto werd ik naar mijn hotel gebracht.

Ik heb mezelf ingecheckt ben daarna gezellig en erg lekker gaan koffie drinken met John en Pui. Dit was bij Tom Tom’s, een overduidelijke Thaise kopie van Starbucks. Lekkere cappuccino in een mok zo groot als een badkuip 😋!

Mijn hotel staat echt midden in de stad. Het is een keurig gebouw met mooie, ruime kamers. Ik vond mijn kamer prima, al zag ik een wel erg lange zwarte Thaise haar in de badkamer en was mijn wastafel overduidelijk niet schoon. Kan gebeuren, maar toen ik een uurtje later de airco aanzette, kwam deze luid steunend en kreunend tot leven. Helaas kan ik daar écht niet tegen; ik hoor nl. alles en als ik ga slapen, wordt dat een probleem voor mij. Vandaar dat ik naar de receptie ben gegaan en om een andere kamer heb gevraagd. Met 1000 excuses werd mij gelijk een andere, wel schone kamer met een geruisloze airco aangeboden. Heel fijn!

In de rust van mijn nieuwe kamer heb ik lekker weer een uurtje gelezen, contact gehad met Nederland en ben ik daarna maar eens op verkenningstocht naar een restaurant gegaan. Op 150 meter van mijn hotel staat een soort oud-Hoog Catherijne, met net zoveel leegstand. Er was 1 restaurant met een all-you-can-eat-meat formule (499 baht). Aangezien ik bang ben voor een all-you-can-diarrhea heb ik dit maar links laten liggen. Dan maar op zoek naar iets anders. Via TripAdvisor kwam ik op het, achter mijn hotel gelegen, restaurant Pomodoro, het nr. 1 Italiaans restaurant van Khon Kaen. Je kunt mij ‘s nachts wakker maken voor pizza, dus dat werd het. Ik heb hier een heerlijke pizza gegeten, echt goed met allerlei verse groenten. Zeer attente bediening. Zodra ze zagen dat ik een slok van mijn lekkere bier nam, kwam er gelijk een serveerster aangerend om mijn glas weer bij te vullen. Aangezien ik ondanks mijn ‘hoge’ leeftijd nog net in staat ben om wat bier uit mijn fles in mijn glas bij te schenken, heb ik hen duidelijk gemaakt dat ik dit nog wel zelfstandig kan doen 😂.

Na het eten ben ik teruggewandeld naar mijn hotel, ondertussen rondkijkend naar een ander restaurant voor een volgende avond. Daarbij liep ik langs een Thais restaurant met hutspot met gehaktbal op de kaart. Daar moet wel een Nederlandse eigenaar inzitten. Overmorgen? Wie weet...? Ze hebben ook frikadellen 🤣. Verder in de straat waren er ook een aantal barretjes met tafels vol met allemaal Thaise dames? met hongerige blikken. Ik zag al hun gezichten mijn kant opdraaien, dus ben ik veilig aan de andere kant van de straat verder gewandeld 😅.

De rest van de avond heb ik lekker gelezen en wat over het internet gesurfd.

Morgen word ik om 17.00 door John en Pui opgehaald voor een mooie wandeling rond een meer en een etentje bij hen in de buurt. Morgen weer meer 👋!

1. Coby:
    4 januari 2020
    Dank je wel . Ik heb weer met plezier je verhaal gelezen.
  2. Dick:
    5 januari 2020
    Heel fijn, dank Coby ☺️, voor mij is het fijn om te lezen dat anderen het waarderen.