Dag 31 - Land Split

30 januari 2020 - Pai, Thailand

Het moet niet gekker worden. Ik had het koud vannacht! Ik heb er een deken bijgevraagd en gekregen. Het was hier afgelopen nacht onder de tien graden (het is hier winter) en met zo’n open huis als waarin ik mij bevind, merk je dat heel goed. Voor komende nacht is dat in ieder geval opgelost!

Na het ontbijt ga ik op zoek naar na een verlenging van mijn internet. Morgen stopt mijn bundel en ik zonder internet, dat is voor mij ondenkbaar. Ik had gisteren al geïnformeerd bij de 7-Eleven, maar helaas was de taalbarrière daar te groot. Peter en zijn vrouw gaven me toen de tip om het bij Tesco te proberen. Bij de eerste Tesco, hetzelfde probleem, maar de verkoper bij de volgende Tescowinkel (ook deze zaak vind je haast op elke straathoek), kon mij via de Google Mapsapp uitleggen waar ik een winkel van TrueMove (mijn Thaise provider) kon vinden. Onderweg naar deze winkel reed ik weer in een politiefuik. De eerste in Pai. Hier hadden de agenten flink beet, want er werden veel bekeuringen uitgeschreven. Ook hier werd ik, wapperend met mijn internationale rijbewijs vriendelijk doorgezwaaid.

De eigenaresse van deze telefoonwinkel sprak voor de verandering wel goed Engels en heeft voor mij een nieuwe simkaart (dus weer een ander mobiel nummer) geïnstalleerd. Voor 250 baht (€7,36)  heb ik nu een maand unlimited data. Kom daar maar eens om in Nederland.

Blij dat dit probleem was opgelost, ging ik op zoek naar mijn uitstapje van vandaag: de Land Split. Dit is een stuk land waar als gevolg van een aardbeving en daardoor landverschuiving in 2008 een enorme kloof is ontstaan. Deze kloof wordt nog elk jaar groter. De eigenaar van dit stuk land heeft een kraampje staan waar je gratis hibiscussap te drinken krijgt. Daarnaast verbouwt hij ook allerlei lekkers op zijn land waar je ook zo van mag proeven: van papaya, noten tot allerlei vruchten. Gelukkig staat er wel een box waar je een gift kunt achterlaten.

De kloof zelf is prachtig; je moet eerst helemaal omhoogklimmen en kunt daarna dwars door de kloof zelf weer omlaaggaan. Boven op de kloof vraag ik aan een vrouw of ze even een foto van mij wil maken (dan maak ik er een van haar) en raak dan een hele poos met haar aan de praat. Deze Spaanse vrouw is vier maanden in haar eentje aan het rondtrekken. Geweldig en goed, dat je zoiets durft. Het zegt ook wel weer iets over de bevolking hier. Die is echt alleen maar vriendelijk en behulpzaam.

Na mijn bezoek aan Land Split is het weer tijd voor de dagelijkse koffie. Die geniet ik weer vanaf het prachtige uitzichtpunt.

De rest van de middag, je raadt het al, lig ik aan het zwembad, vakantie 😎!

Vanavond wil ik toch ook graag de zonsondergang bij het grote witte Boeddhabeeld gaan bekijken, dus rond half zes brom ik die kant op. Ik vind de zonsondergang hier haast nog mooier dan die bij Pai Canyon. Zodra de zon weg is, daal ik weer af naar de stad Pai en heb een heerlijke Thaise maaltijd. Ik zal jullie niet vermoeien met de details deze keer, anders wordt het te saai.

Helemaal onder aan deze blog laat ik je nog een artikel zien over de ontwikkeling van het coronavirus in Thailand. Ziet er helaas niet al te best uit (ik stop vijf uur in Guangzhou in China op mijn terugreis). Ik wacht een eventuele actie van de regering af, of als mijn boekingskantoor eerder reageert, volg ik die dan.

Vooralsnog tot morgen maar weer 😃👋!

Wetenschappers: Thailand loopt het grootste risico voor uitbraak coronavirus

Buiten China om moet Thailand en vooral Bangkok vrezen voor het coronavirus, zo hebben wetenschappers in het VK gewaarschuwd. Volgens een rapport van de Universiteit van Southampton wordt Bangkok geconfronteerd met de grootste bedreiging van het coronavirus vanwege het grote aantal reizigers uit China, en met name het aantal reizigers dat afkomstig is uit Wuhan en omliggende provincies.

Na Bangkok, staat Hong Kong (China) tweede op de lijst, gevolgd door Taipei (Taiwan, de Republiek China). Andere grote internationale steden die zich zorgen moeten maken zijn Sydney (12), New York (16) en Londen (19).

Uit het rapport blijkt dat Thailand ook het land is dat het meeste risico loopt op de verspreiding van het 2019 Novel Coronavirus (2019-nCoV). De meest ‘risicovolle’ landen of regio’s wereldwijd zijn Thailand (1), Japan (2) en Hong Kong (3). De VS staat op de zesde plaats op de lijst, Australië 10e en het VK 17e, aldus het rapport.

Op het vasteland van China zijn de steden Beijing, Guangzhou, Shanghai en Chongqing door de onderzoekers allemaal als risicovol geïdentificeerd, evenals de Chinese provincies Guangdong, Zhejiang, Sichuan en Henan.

Uit de cijfers uit het rapport blijkt dat Thailand goed is voor 33% van de circa 1,4 miljoen uitgaande vluchten vanuit Wuhan, waarbij zowel Suvarnabhumi als Don Mueang 21% van het internationale verkeer vanuit Wuhan voor hun rekening nemen, samen is dat meer dan het dubbele van alle andere bestemmingen buiten China.

Dit nieuws komt nadat Thailand dinsdag een 14e geval van coronavirusinfectie heeft bevestigd – het hoogste aantal buiten China. Ook op dinsdag vertelde de Thaise minister van volksgezondheid Anutin Charnvirakul aan Sky News dat hij verwacht dat het aantal infecties in het land verder zal stijgen. Hij zei ook dat, hoewel de situatie momenteel onder controle is, Thailand de verspreiding van nieuw coronavirus niet kan stoppen.

Bron: https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/wetenschappers-thailand-loopt-het-grootste-risico-voor-uitbraak-van-coronavirus/

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lieneke:
    30 januari 2020
    Pfff de verspreiding van dat virus klinkt echt niet best hè... Als je weer terug bent in Bangkok je mondkapje maar dragen hoor! Al zei een viroloog in het journaal gisteren dat je wel binnen 1,5 meter moet komen van een ander besmet iemand om het over te nemen. Mensenmassa's vermijden dus maar ;) xxx
  2. Dick:
    30 januari 2020
    Ja dat had ik ook gelezen en probeer ik ook te doen, maar helaas lukt dat niet altijd. Zal mijn best doen hoor!!😘😘
  3. Marian van Driel:
    30 januari 2020
    Elke morgen, voor ik naar school ga, altijd even je blog lezen. Lekker wakker worden en een beetje meereizen; heerlijk hoor!
  4. Dick:
    30 januari 2020
    AH wat lief van je Marian 😘. Dan ga ik nog maar even door 😉!
  5. Anja:
    30 januari 2020
    bijzondere belevenissen weer ... goed voor je zelf zorgen is het beste voor je immuunsysteem dat je kunt doen
  6. Dick:
    Doe ik hoor, Anja 😃👌
  7. Coby:
    30 januari 2020
    Toch wel een beetje spannend met dat Virus. Doe maar voorzichtig.
  8. Dick:
    30 januari 2020
    Klopt Co, ik ben net toevallig een stuk daarover aan het schrijven in mijn blog voor morgen!