Dag 27 - Chinees Nieuwjaar

26 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag draai ik het eens om. Geen ontbijt in het hotel,  maar onderweg naar de viering van het Chinese Nieuwjaarsfeest. Op nog geen kilometer afstand van mijn hotel vind ik een leuk restaurantje waar het vol zit met Engelsen. Goed teken meestal, dus zoek ik een tafeltje. Heel snel komt een een Thaise serveerster die mijn bestelling opneemt. Bijna nog sneller komt mijn bestelde ontbijt: roerei, toast en echt lekkere Engelse thee.

Na het ontbijt wandel ik verder naar Chinatown dat al op een paar honderd meter afstand ligt. Via een versierde poort loop ik Chinatown in en stuit al gelijk op een slinger mensen die bezig zijn met een kolossale draak. Ik loop naar het einde van deze draak en stel me daar tactisch op. De kop van de draak bevindt zich bij de ingang van een Chinese tempel en al na een paar minuten stroomt deze tempel leeg met mensen in prachtige Chinese kledij. Niet veel later - nadat heel veel mensen papiergeld in de bek van de draak hebben gelegd (brengt geluk), zet de stoet zich in beweging. Ik film deze optocht en loop daarna door allerlei kruipdoor-sluipdoorweggetjes naar een volgende straat waar ik de optocht weer opwacht. Inmiddels zijn het meerdere draken geworden en kijk ik mijn ogen uit. Op een podium worden allerlei Chinese dansjes gedaan en houden de notabelen van de stad (voor mij onbegrijpelijke) toespraakjes. Ik klap maar enthousiast mee alsof ik er alles van begrepen heb 😇. Daarna treden de draken nog een keer op en is het voorbij.

Inmiddels is het voor mij de hoogste tijd geworden voor koffie en ga dan ook op zoek naar een koffiebar. Na de koffie slenter ik terug naar mijn hotel; tijd voor een bad en kleren wassen. Mijn hotelkamer heeft een balkonnetje op het zuiden en terwijl ik douche, hangen mijn gewassen kleren te drogen. De zon is zo heet dat mijn kleren na het douchen al zo goed als droog zijn. Ideaal!

Het was mij gisterenavond niet meer gelukt om een mondkapje te kopen, vanmorgen gelukkig wel; voor 50 baht kon ik er een aanschaffen. Zou best weleens handig kunnen zijn. Ik las net onbevestigde berichten in een Engelstalige (sensatie?)krant dat er in een bepaalde stad in China al heel veel coronadoden zijn. Daar moet je toch niet aan denken 😱! Dit is een stukje uit het artikel:

Earlier this week it was reported on the cover-up by the Chinese government of the outbreak of the Coronavirus. A Chinese friend and resident of Wuhan told they have 10,000 dead. City falling apart. And while these reports are unconfirmed, we know the most reliable sources are from people on the ground. The least reliable are state or government sources.

Rond een uur of twee moet de inwendige mens weer gevoed worden en kom ik ondertussen weer langs een prachtige tempel, de Wat (= tempel) Chiang Muntempel, die ik even bezoek. Volgens mij zijn er op bijna elke straathoek wel tempels te vinden (Chiang Mai kent meer dan 300! tempels), maar deze is wel heel erg mooi en ook nog eens de oudste van Chiang Mai.

Vanavond schijnt er weer van alles te doen zijn in Chinatown, dus rond (avond)etenstijd ga ik maar weer eens die kant op. Lekker daar eten en kijken naar de festiviteiten. Het bruist. Het is één langgerekte markt met allerlei etenskraampjes en vol gezelligheid. In de buurt van deze markt strijk ik ook neer, alleen dan wel bij een echt Thais restaurant (Chinees durf ik niet, want ik zie hun etenswaren al de hele dag ongekoeld in hun kraampjes liggen) en eet een heerlijk dikke groentensoep met kip. Erg lekker!

Na het eten wandel ik weer terug naar mijn hotel en sluit mijn dag af met een heerlijke cappuccino (ik heb geen last van caffeine). Tot morgen maar weer 😃👋!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja:
    26 januari 2020
    Hier horen wij over 40 doden gisteren op een bevolking van, meest ouderen ... hoe frame je nieuws. Toerisme en berichtgeving hierover streng gesensureerd, wat is er gaande, hier op afstand is het beeld hyperig.

Blijkbaar kon je er gewoon bij zijn en genieten ...
  2. Dick:
    26 januari 2020
    Ja, ik heb geen idee wat waar is, Anja. Gewoon voorzichtig zijn en hopen dat het snel voorbij gaat! Het Grote Genieten gaat hier gewoon door!