Dag 20 - Naar Chinatown

19 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

De muezzin (degene die vanaf de moskee oproept tot gebed) mocht waarschijnlijk uitslapen, want pas om 05.50 begon hij zijn oproep. Ik werd dus ook een uur later wakker, heerlijk! Alleen draai ik me nog eens om en daarna, rond zeven uur roept mijn blog mij. Ik post mijn blog en de foto’s en draai me nog maar eens om. Dat is toch het voordeel van vakantie, en pensioen 😀.

Met heel veel zin in een pannenkoek verlaat ik rond halftien mijn hotel. Ik ga naar hetzelfde eettentje waar ik gisteren ook at. Gelukkig is het erg rustig vandaag, maar mijn hemel, wat zijn ze hier toch traag 😅. Als ik uiteindelijk de aandacht van de ober weet te trekken, bestel ik een pannenkoek met banaan en honig en verse jus d’orange. Gelukkig wordt alles al in 25 minuten opgediend, en ik moet zeggen, de smaak is goed. De pannenkoek is een soort van reuzeneierkoek met daarbij een aantal stukjes banaan en heerlijk zachte honing.

Na het ontbijt voltrekt mijn inmiddels dagelijkse ritueel zich: zonnen, zwemmen en daarna de stad in.

Morgen, denk ik, dat ik maar eens wat avontuurlijker te werk ga, namelijk een motor huren om naar een natuurpark te rijden, zo’n 20 km verderop via allerlei slingerwegen - links rijdend 😅 - stijl de berg op. Vandaag dan maar eens wat dieper Chinatown in. Volgens mij zijn er nog veel meer winkeltjes te vinden. en dat klopt, waar je ook loopt, overal zijn weer zijpaadjes en zijstraatjes die naar heel veel andere winkeltjes leiden. Wat ik echt vreemd vind, is dat de winkeltjes allemaal rond een thema gegroepeerd zijn. Dus alle schoenenkraampjes bij elkaar, alle kledingkraamjes bij elkaar, etc. Heel anders van opzet dan in Nederland.

Als je zo rondloopt, merk je een groot verschil in mentaliteit met Nederland. Heel simpel, waar in Nederland zeer vaak bewakers opvallend en enigszins bedreigend staan opgesteld, mis je dat hier helemaal. De mensen zijn zo vol vertrouwen in de medemens dat je rustig in allerlei spulletjes kunt rondsnuffelen. Heel fijn. Het is niet zo dat ze niet gelijk op je af komen om je te helpen om je gelijk iets te verkopen, dat gebeurt ook hier, maar als je laat merken dat je rustig wilt rondkijken, dringen ze zich beslist niet op. Als ik iets wil afrekenen, zegt de verkoopster dat het niet van haar is, maar uit de kraam naast haar. Als ik dan daar ga afrekenen, moet ik het meisje losrukken uit haar mobieltje. Zo vol vertrouwen dat er niet gestolen wordt. Zo moest het overal zijn.

De middag breng ik lekker lezend aan het zwembad door. Het is warm en de zon is gelukkig weg uit het zwembad, dus is het er goed toeven.

Om half zeven ga ik maar eens op zoek naar een restaurant. Ik kom, eigenlijk vlakbij mijn hotel, bij een door Michelin aanbevolen restaurant terecht en eet daar een werkelijk voortreffelijke mihoen met gamba’s voor199 baht (€5,90). Zo lekker en zo pittig 🌶! Gelukkig heb ik er een blusbiertje bij. Tijdens het eten raak ik aan de praat met een Deens echtpaar dat mij gelijk een tip geeft voor een goed hotel in Laos. Of ik dat land ga bezoeken, dat weet ik nog niet. Ik zoek het hotel op en zie dat het inderdaad erg mooi is, maar met bijna €70 per nacht ook wel begrotelijk.

Na het eten betrek ik weer mijn vaste plekje op een terras waar ik elke avond zit en kijk uit over de etende mensenmassa. Het restaurant waar ik zit is een waarlijk goed geoliede machine. Heel veel personeel, in de bediening, maar ook in de afwas. Ik heb hier nog nergens een afwasmachine gezien. Het zijn altijd de mensen zelf die de vaat doen. Dit is ook altijd een punt voor als je uit eten gaat. Altijd opletten of de vaat droog is (kraanwater = buikloop!). Nou, dat zit hier wel goed. Er staat een enorme stapel schone, droge borden en bestek.

Tegenover mij gaat een vader met twee kleine dochters zitten, duidelijk gezellig met elkaar uit eten. Eet smakelijk in het Thais is een lange volzin  (เพลิดเพลินกับอาหารของคุณ), dus daar waag ik mij maar niet aan. Bye bye, snappen ze wel na het eten, en dat zeggen we dan tegen elkaar.

Na het eten loop ik weer terug naar mijn hotel voor mijn portie letters en lees ik tot 23.30. Morgen op de motorscooter. Spannend 😃😅👋!

1. José Schuurmans:
    Hallo Dick.
    Was weer fijn lezen. Je verwend ons met je fijne verhalen maar merk dat je het ook wel veel energie vergt. Ik geniet ook van een korter verhaal of van een paar woorden hoor. Lieve groet José
  2. Dick:
    19 januari 2020
    Hoi José, dat vind ik nou zo fijn om te lezen, dank! En ik ga door met schrijven, hoor, in mijn schrijven ben ik gelijk een klein beetje thuis, en dat vind ik ook heel fijn! Ik heb alweer een enorme lap tekst voor mijn volgende blog klaarstaan voor morgenochtend 😃
  3. José Schuurmans:
    19 januari 2020
    Fijn. Ik blijf naar je verhalen uitkijken. Lieve groet en heb het nog fijn verder. Geniet van al het moois dat op je pad komt.
  4. Dick:
    20 januari 2020
    Dankjewel José, dat geldt uiteraard ook voor jou!