Dag 19 - Naar de Wat Chedi Luang tempel

18 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Helaas werd ik afgelopen nacht alweer om 04.30 wakker en daarna lukte het me maar moeilijk om weer in slaap te komen. Dus dan maar een poos lezen. Meestal word dan ik naar verloop van tijd weer slaperig en lukt het me om daarna weer wat te slapen. Zo ook vandaag. Om 07.45 word ik weer wakker, post mijn blog, lees een poos en ga dan rond half tien op zoek naar een ander ontbijttentje. Ik had gisteren iets gezien wat me leuk leek en dat klopte ook. Heel modern met een uitgebreide keuze. Ik bestel scrambled eggs met ham en toast en verse jus. Erg lekker, alleen vermoed ik dat de eieren nog gelegd moesten worden, want ik moest bijna drie kwartier wachten voor ik alles kreeg. Toch ga ik hier morgen beslist weer terug, want bij de buren aan tafel werden errug lekkere pannenkoeken geserveerd. Eindelijk iets anders dan ei... 😋!

In het zwembad maak ik kennis met twee Zweedse dames met hun dochter van vijf en zit ik gezellig een poos allerlei tips met hen uit te wisselen. Voordat ik helemaal krokant word, ga ik toch maar uit de zon en de stad in. Als ik op TripAdvisor kijk, en zie dat de Wat Chedi Luang tempel bijna 8000 vijfsterrenbeoordelingen heeft, besluit ik daarnaartoe te gaan. De tempel ligt op maar een kwartiertje lopen van mijn hotel, dus prima te doen. Daarna de rest van de dag maar eens lekker rustig aan doen en wat leeswerk inhalen.

Ik loop op mijn dooie gemakje naar de tempel en met een cappuccino aan boord haal ik de eindstreep. Wat een prachtige, indrukkende tempel. De tempel is uit de 14e eeuw en was ooit 82 meter hoog en had een basis van 54 meter! Opvallend hoe rustig het is bij de tempel. Misschien omdat je entree (40 baht slechts) moet betalen? Normaalgesproken hoef je nooit entree te betalen bij tempels.

Na mijn bezoek vervul ik mijn tweede koffiebehoefte en terwijl ik mijn blog aan het bijwerken ben, vragen drie scholieren of ze mij op camera mogen interviewen. Geen probleem natuurlijk en ik beantwoord hun vragen. Doet mij aan mijn ‘oude’ school denken, toen ik er ook leerlingen op uitstuurde om mensen te gaan interviewen. Het interview ging over watervervuiling in Thailand en de wereld. Nu weet ik natuurlijk niet veel over Thaise watervervuiling en toen ik zei dat ik maar weinig vuil in het water zag liggen hier, was dat niet helemaal wat ze wilden horen 🙃. Daarna ging het over Greta Thurnberg en waarom zij niet de watervervuiling in Azië aanpakt. Ondertussen worden wij weer gefotografeerd door toeristen alsof wij bekende TV-persoonlijkheden zijn 🤣. Goed, daarna we praatten nog even na en vervolgens gingen zij weer verder en ik ook, maar dan met deze blog.

Na de koffiepauze slenter ik op mijn gemak met een omweg richting mijn hotel, ondertussen denkend dat de Thai wel erg bevoorrecht zijn met zo vaak, zo lang mooi weer. Ik zit natuurlijk niet in het regenseizoen, maar in de Thaise winter. Was het in Nederland ook maar zo mooi in de winter!?

De rest van de middag bel ik fijn een poos met Nederland en zit daarna rustig aan de rand van het zwembad te lezen. Nog twee volle dagen hier in de verkeersherrie en dan naar de rust van de natuur in Pai. Ik verlang er echt naar om weer eens vogels te horen ipv brullende automotoren 😅.

Rond half zeven ga ik op zoek naar een restaurant, ondertussen gezellig babbelend via onze mobieltjes met jongste dochter Marijke. Al pratende met haar kom ik op het idee om nog eens te gaan eten bij het eerste street food restaurant waar ik hier onlangs at. Ik zoek het adres op en voer het in in mijn navigatieappje.ik wandel ernaartoe en wat blijkt, softwarefout. Het restaurant bevindt zich nog eens verderop. Zodra ik het eindelijk heb bereikt, blijkt het helemaal vol te zitten. Dan maar weer teruglopen richting hotel. Ondertussen kom ik een leuk restaurant tegen en wil daar gaan eten, blijkt het restaurant in een schoolomgeving te liggen, waardoor er in een straal van 300 meter geen alcohol geschonken mag worden. Bij het volgende restaurant hetzelfde laken en pak, maar intussen lust ik wel wat en ga toch maar bij een mooi alcoholvrij restaurant zitten eten. Vanavond Pad Thai met kip en bronwater. Echt heel lekker! Na het eten wandel ik nog even terug naar het terras waar ik weleens vaker iets drink en neem lekker een biertje. Daarna stap ik terug naar het hotel ga weer lekker lezen.

Om 23.30 houd ik het weer voor gezien voor vandaag en ga ik slapen. Tot de volgende blog 😃👋!

1. Coby:
    18 januari 2020
    Weer een mooi verhaal Dick.
  2. Dick:
    18 januari 2020
    Dankjewel Co 😃😊!
  3. Monique Heij:
    21 januari 2020
    Gelukkig dat je een makkelijke eter bent, pff, wat je allemaal op je bordje krijgt :)
  4. Dick:
    21 januari 2020