Dag 21 - Een wel heel drukke dag

20 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag wil ik, voordat ik morgen uit Chiang Mai vertrek, nog een aantal leuke dingen doen. Als eerste een motorscooter huren en daarmee de stad uit gaan naar de Doi Suthep tempel en het Doi Suthep Natuurpark. Verder wil ik naar de wekelijkse Sunday Walking streetmarkt bij Ratchadamnoen Road. Dit is een heel grote avondmarkt en schijnt zeer de moeite van een bezoek waard te zijn.

Dus mijn plan is om 8 uur uit de veren, een ontbijt bij de buren en dan via de hotelreceptioniste een motorscooter huren. Die scooter kost 250 baht voor een dag. Als je niet je paspoort wilt afgeven, betaal je 3000 baht borg. Dit laatste doe ik dan ook liever dan mijn paspoort afgeven.

Als ik naar het buurrestaurant loop voor mijn ontbijt, ben ik verbaasd: nog gesloten; dan maar verderop in de straat: ook gesloten! Zo vreemd, waar de mensen al om zes uur met hun groentenkraampjes buiten staan, zijn veel restaurantjes nu nog gesloten? Gelukkig is het restaurant waar ik gisteren en eergisteren  at, al wel open. Ik ben de eerste en enige klant. Een groot voordeel, want binnen vijf minuten heb ik mijn roerei al voor mijn neus. Dat is weer eens wat anders dan drie kwartier wachten!

Daarna snel terug naar de hotelreceptie om de motorscooter te regelen. In twintig minuten zou hij worden voorgereden. Dus niet, na bijna drie kwartier was hij er. Contract ondertekenen, huur en borg afrekenen, foto’s maken van de staat van de motorscooter en dan lekker wegzoeven. Ik zet de helm op en zeg tegen de verhuurder dat de helm veel te klein is. Klopt zegt hij, dat is namelijk de mijne 😱🤣. Onder het zadel ligt mijn helm en die past gelukkig wel. Ik zet Google Maps aan met de route die ik ga rijden, doe mijn oortjes in en vertrek. Goed opletten dat ik links ga en blijf rijden. Gelukkig went het snel en na twee kilometer rijd ik al in een politiefuik. Rijbewijscontrole. Nu heb ik gelukkig ook een officieel motorrijbewijs en ook een internationaal rijbewijs bij me, dus kunnen ze geen boete aan mij kwijt. Heel vriendelijk houden ze het verkeer voor mij tegen en mag ik weer verder karren. Oh, wat geniet ik! Thuis in Nederland heb Ik ook een brommertje waar ik af en toe op rijd, maar dit is zoveel beter. 125cc, gashandel open en je haalt alle auto’s in. Kamaikaze-opa 🤪. Toch houd ik me wel rustig hoor. Dit is een ander land, waar men links rijdt, dus oppassen geblazen!

Na een minuut of twintig bereik ik de hoger gelegen Doi Suthep tempel en parkeer mijn motorscooter langs de kant van de weg. Ideaal is dit! In de verste verte geen parkeerplaats voor een auto, maar nu sta ik voor de deur. Ik loop de 309 treden lekker snel omhoog, betaal de 40 baht entree en kijk mijn ogen uit. Wat een prachtige tempel weer en zoveel goud. Eén boeddha springt er wel helemaal uit. Deze is compleet van jade, van onschatbare waarde.

Vandaag is het weer zondag en daarom is het behoorlijk druk met heel veel biddende en offerende mensen.

Na mijn bezoek aan de tempel koop ik een flesje versgeperste sinaasappeltjes en wandel weer omlaag. Op zoek naar de volgende bestemming: het Bubhing Palace. Vandaag heb ik mijn ’lange’ korte broek aan, want die bedekt mijn prachtige knieën, die de Thai niet willen of mogen zien 😇. Toch is zelfs deze korte broek nog te kort en word ik vriendelijk verzocht een lange broek aan te trekken. Gelukkig heb ik ook de olifantenbroek bij me en wil die over mij korte broek op straat aantrekken. Ja, kijk, dat mag ook niet, dus word ik keurig begeleid naar een speciaal hiervoor bestemd pashokje. Goed, als ik een tempel zou binnentreden, kan ik me die lange broek goed voorstellen, maar het enige wat we nu te zien krijgen zijn bomen, bloemen en rozenperkjes. Zouden die zich aan mijn knieën ergeren? Het paleis stelde niets voor, want er was geen oud paleis, slechts een paar nieuwe luxe huizen met prachtige bloemen, dat wel. Jammer van de entree van 50 baht.

Na de bloementuin rijd ik op een steeds smallere weg naar het uitzichtpunt op 1533 meter hoogte. Daar geniet ik een poos van het prachtige uitzicht en rijd dan weer omlaag, nu naar de Montha Than watervallen. Zij bevinden zich 10km lager gelegen. Ik daal met een rustig gangetje de 10km af en rijd het terrein van de watervallen op. Hier betaal ik 120 baht entree en rijd dan nog 2 km verder. Daar stal ik de motorscooter en wandel naar de watervallen. Ze zijn veel kleiner dan ik had verwacht, logisch natuurlijk, want het heeft hier al weken niet meer geregend. Gelukkig is de natuur hier ook prachtig en ik maak een aantal mooie foto’s.

Ondertussen smacht ik echt naar mijn dagelijkse dosis cappuccino en stap weer snel op de motor. 5 km verderop, in de stad, vind ik een bakkerij die koffie en gebak serveert. Voor slecht 67 baht (sorry dat ik er zo vaak prijzen bij vermeld, dit doe ik expres om een andere keer vergelijkingsmateriaal te hebben) smul ik van mijn taart en de cappuccino.

Hierna rijd ik snel terug naar mijn hotel. Voordat ik echter bij het hotel aankom, tank ik de scooter gelijk vol. Voor de liefhebber: de Shellbenzine kost hier slechts €0,75 per liter. In het hotel vraag ik de receptioniste om het verhuurbedrijf te bellen om de motorscooter nu al op te komen halen. Morgenochtend moet ik waarschijnlijk weer een uur wachten voordat de scooter gehaald wordt en dan kom ik misschien knel te zitten met mijn bus die om 11.30 vertrekt. Ik heb tenslotte 3000 baht borg betaald en die wil ik wel graag weer terughebben.

Ondertussen ga ik snel even douchen en hoop daarna de verhuurder van de scooter te spreken. Als ik tien minuten later weer bij de receptie arriveer, komt een van de hulpjes met een blije blik mij al mijn 3000 baht borg overhandigen. Wauw, wat een lieve mensen toch hier! Dit was wel heel snel geregeld.

Ik ga daarna lekker aan het zwembad deze blog zitten schrijven, totdat het tijd is voor mijn volgende uitstapje: de Sunday Walking straatmarkt bij Ratchadamnoen Road. Ik voel me vandaag als een bus vol Chinezen die in drie dagen heel Europa gaat bezoeken 😁, maar ja, het is toch zonde om dit allemaal te moeten missen.

Rond 17.00 wandel ik de kant van de markt op. Wat een levendigheid. Enorm! Een paar kilometer lang kraampjes aan weerszijden, van alles te koop. In de tussentijd kijk ik ook naar een hotel voor aanstaande vrijdag als ik weer terugkom in Chiang Mai. Ik wil graag aanstaande zaterdag hier in Chiang Mai het Chinese nieuwjaar gan bekijken. Ik vind inderdaad een hotel, het ziet er rustig uit en mooi gelegen. Ik ga mijn kamer inspecteren en regel de boeking alvast voor komende vrijdag tot en met maandag.

Als ik op een gegeven moment op de markt loop, wordt het Thaise volkslied uitgezonden en de totale bevolking bevriest. Apart om dit mee te maken. Zodra het volkslied weer voorbij is, komt iedereen gelijk tot leven. Ik struin de markt bijna helemaal tot het einde af (volgende week zondag meer), totdat ik op een gegeven moment trek krijg. Eigenlijk zou ik pizza gaan eten, maar mijn restaurant blijkt te zijn gesloten. Geen probleem, ik vind een ander. Daar eet ik een ontzettend lekkere spaghetti (noodles eigenlijk) met zeer krokant gebakken bacon en knoflook. Superlekker.

Daarna stap ik weer terug naar mijn hotel en geniet nog heerlijk na  van deze topdag! En dat was het 😃! Tot morgen, vanuit een volgende stad 😃👋!

1. Marijke:
    20 januari 2020
    Geweldig pap! Wat een dag, veel gezien zo! Deze scooter had dus wel werkende remmen en een snelheidsmeter? (Weet je nog in Vietnam?) Goede reis vandaag naar Pai en vergeet niet op de night market een paar gyoza's te eten voor Stijn en mij. Daar dromen we af en toe nog over! ;-)
    Xx
  2. Dick:
    20 januari 2020
    Ja, dat weet ik nog heel goed. Het eerste waar ik naar heb gekeken, waren de remmen. Dit was een vrij nieuwe scooter gelukkig. Ik ga op zoek naar jullie gerecht 😃😘!
  3. Li-yu:
    20 januari 2020
    Ik ben heel benieuwd hoe ze het Chinees nieuwjaar daar vieren! Lijkt me heel bijzonder om er een keer bij te zijn (als ze het net zo groot vieren als in China)

Veel plezier nog!
  4. Dick:
    20 januari 2020
    Dank Li-Yu. Ik heb net al een tip gekregen onder het eten waar ik moet gaan zitten kijken.
  5. Gerard en Rita:
    20 januari 2020
    Wat een energie heb jij Dick. Het spat uit je reisverslag waar wij elke dag de dag mee beginnen. Heerlijk.. We zijn reuze benieuwd naar je verdere belevenissen, foto's enz.
    Geniet van de dagen die je nog voor je hebt.
  6. Dick:
    20 januari 2020
    Dank beiden! Ja energie genoeg, maar die krijg ik ook van al het moois😃😃. Het volgende verhaal gaat er straks weer uit. Is al zo goed als klaar! Fijne avond jullie, ik ga maar eens slapen nu 👋