Dag 18 - Naar de oude stad Wiang Kum Kam

17 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Wat heb ik veel felicitaties ontvangen - op deze plek wil ik iedereen nogmaals bedanken voor alle aandacht die jullie mij gegeven hebben, heel fijn 😃🤩!

Helaas had de moskee-omroeper vannacht niet vergeten zijn gelovigen op te roepen, want om 05.00 uur was het voor mij woest wakker worden van zijn oproep. Niet zo fijn, dus. Gelukkig kan ik mij nog een keertje omdraaien en dat deed ik dus. Rond kwart voor tien ga ik op zoek naar een ontbijtje. Hetzelfde eethuisje als gisteren, alleen nu geen Ceylon thee! Vandaag vraag ik om een roerei en groene thee. Ben benieuwd! Roerei ziet er goed uit, alleen weer thee met opgeklopt melkschuim. Hoe maak ik het hen duidelijk...! Ook moet ik eens zien af te komen van elke dag eieren, mijn cholesterolmeter moet zo langzamerhand wel alarm slaan.  Wat zou ik zin hebben in gewoon bruin brood met echte Nederlandse kaas 😋. Dat zal hier wel een utopie blijven, vrees ik. Anyway, het roerei is verrassend lekker. Welke groenten ze hebben meegebakken, weet ik niet, ik proef in ieder geval ui, maar de smaak is erg goed. De groene thee is enorm sterk van smaak; ik twijfel of ik het lekker vind.

Na het ontbijt ga ik even uitbuiken aan het zwembad en broed een plan uit wat ik vandaag ga doen. Het wordt de oude stad Wiang Kum Kam, zo’n 10 km zuidelijk van Chiang Mai.

Buiten mijn hotel houd ik een songthaew aan en vraag wat mij de rit naar Wiang Kum Kam zou gaan kosten. 300 baht krijg ik als antwoord, nou dat is veel te duur, een Grabmotor rekent 88 baht. Als ik zeg dat ik dat niet ga doen verlaagt de chauffeur vliegensvlug zijn prijs naar 150 baht. Ook dat vind ik te veel. Ik bestel dus een Grabmotor en die is er binnen vier minuten. Heerlijk uitwaaiend achter op de motor laveert mijn chauffeur me in een half uurtje naar de oude stad.

Helaas stelt de oude stad niet zo heel veel voor dus na een half uurtje houd ik het voor gezien. Ik besluit om eerst een stuk terug te gaan wandelen, het is mooi weer tenslotte en het wordt lastig om hier een Grabmotor, midden in de bush bush, voor te laten rijden. Als ik een minuut of vijf aan het wandelen ben, stopt er opeens een songthaewtaxi naast mij. De mevrouw achter het stuur vraagt me waar ik naartoe wil. Omdat ik geen taxi besteld heb, reageer ik in eerste instantie wat afwijkend, maar de mevrouw zegt dat ze naar haar winkel midden in de stad gaat en biedt me een gratis lift aan. Zo aardig! Ze zet mij af precies op de plek waar ik gisterenavond naartoe was gewandeld en waar ik had gegeten. Perfect dus. Ik struin wat rond op zoek naar cappuccino en mijn nog niet gevonden verjaardagsgebak van gisteren en kom dan toevalligerwijze via allerlei kruipdoorsluipdoorstraatjes in Chinatown terecht. Prachtig, zoveel kraampjes met van alles!

Na een tijdje kom ik bij de rivier terecht waar ik een restaurant zie. Daar eet ik het gebak dat ik gisteren op mijn verjaardag heb misgelopen. Groene witte chocoladetaart 🧐, maar erg lekker. Ik blijf een poos zitten, geniet van het uitzicht en werk mijn blog weer bij. Daarna loop ik via allerlei andere door gangetjes weer terug naar mijn hotel en wil de verdere middag aan het zwembad doorbrengen.

Toch niet helemaal. Ik word toch wat onrustig, daar ik over een paar dagen mijn hotel uit moet. Ik wil graag een hotel gaan zoeken in Pai, zo’n 125 km noordelijker in de bergen in prachtig natuurschoon, hoorde ik van mijn dochters. Ik ga dus op zoek en na lang wikken en wegen vind ik een hotel. Wel een stuk duurder dan ík normaalgesproken zou doen, maar na het lezen van heel veel reviews kwam dit hotel er dus het best uit: http://www.booking.com/Share-I8S0jju, van alle andere hotels las ik horrorverhalen over mierenkolonies, gigaherrie van dronken vakantiegangers, ander ongedierte, muggenoverlast, of iets dergelijks. Het hotel dat ik geboekt heb, kreeg alleen maar positieve beoordelingen, heeft een heel grote kamer van wel 50 m2 (is handig, maar niet nodig), is inclusief een heel goed ontbijt en heeft ook nog keukenfaciliteiten. Dus, doen maar, voor mijn verjaardag.

Inmiddels is het al na 19.00 uur, dus snel op zoek naar eten. Gisterenavond kwam ik langs een pizzeria met een goede menukaart en het adres ervan had ik in een app opgeslagen, dus rap daarnaartoe. Ik heb daar vanavond een echt heerlijke Italiaanse pizza gegeten (ga ik zondag graag nog een keer naar terug voor ik hier vertrek) en daarna loop ik via een omweg weer terug naar mijn hotel.

De rest van de avond is voor het boeken van een busticket naar Pai (gelukt) en mijn krantje lezen. Ik kom elke dag echt tijd te kort 😢.

Inmiddels heb ik mijn krant uit, krijg ik nog een gezellig telefoontje en voor ik het weet is het al 24.00 uur als ik ga slapen. Ben benieuwd wat ik morgen ga doen 😃👋!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade