Dag 17 - 65 🥳

16 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Gelukkig heb ik lekker, zij het niet zo heel lang, geslapen. De moskee heb ik niet gehoord vannacht.

Zodra ik wakker ben, lees ik eerst een aantal heel lieve felicitatieappjes van de kinderen en vriend(inn)en, zo fijn 😃❤️! Wel vreemd dat ik al jarig ben hier in Thailand, terwijl het bij hen nog 14 januari was.

Het voelt fris aan als ik vanmorgen de deur van mijn kamer achter mij dichttrek om te gaan ontbijten. Het is helder, zonnig weer en 18 graden. In Nederland zou men er zeer blij mee zijn, begrijp ik, maar inmiddels ben ik al zo verwend dat ik de echte warmte al een beetje mis. De bergen in de verte worden steeds duidelijker zichtbaar.

Bij de receptie word ik weer zeer vriendelijk begroet en het eerste wat de receptioniste mij vraagt, is of ik mijn kamer nu wil laten schoonmaken? Liever na het ontbijt, antwoord ik.

Gisterenavond ontdekte ik aan de andere kant van het hotel een halal restaurantje dat ontbijtjes serveert. Ook maar eens proberen. Men begroet mij vriendelijk en ik bestel voor 40 baht een ontbijt: twee toast met twee gebakken eieren, twee worstjes en wat gebakken tomaatjes. Als drinken neem ik een kopje Ceylonthee. Lekker veilig lijkt mij. Als ik de thee krijg, vraag ik aan de eigenaar of hij zich niet per ongeluk vergist heeft. Volgens mij heb ik namelijk een cappuccino gekregen? Nee, nee, zei hij, dat is Ceylonthee met opgeklopte melk. Nog nooit eerder gedronken. Erg sterke zwarte thee met melkschuim, mwah, not my cup of tea 😉. Het ontbijt is lekker.

Na het ontbijt plof ik nog even neer in het zwembad, niet te lang, maar wel lang genoeg om een aantal baantjes trekken.

Ik wil vandaag naar de dierentuin in Chiang Mai. Ze schijnen een erg mooi aquarium en panda’s te hebben. Normaalgesproken heb ik het niet zo op dierentuinen, maar vooruit, ik wil het toch wel eens zien. Het is al zoveel jaar geleden dat ik in een dierentuin was.

De receptioniste raadde mij aan om een rode taxi te nemen, de Songthaew (zie foto), een busachtige rode taxi die je gewoon op straat aanhoudt. Je vertelt waar je heen wilt, spreekt een prijs af, en daar ga je.

Om de hoek van de straat houd ik een Songthaew aan vraag hem wat een ritje naar de Zoo kost. 40 baht zegt de chauffeur. Dat valt mee, want in het hotel zeiden ze 50 baht. Goed, een klein half uur later levert de chauffeur me af bij de dierentuin. Ik koop een entreebewijs voor de Zoo, inclusief aquarium, voor 350 baht. Verder koop ik ook, heel lui - het is erg geaccidenteerd terrein, een kaartje voor de bus door de dierentuin. De bus stopt in totaal 13 keer bij verschillende attracties. Mijn eerste stop wordt de halte bij de giraffen en nijlpaarden. De nijlpaarden schitteren door afwezigheid, maar de giraffen zijn erg leuk. Omdat de bussen die voorbijkomen steeds vol zitten, loop ik het volgende stuk naar de panda’s. Nog een keer 100 baht betalen voor de panda’s, maar het is het geld beslist waard. De panda gaat eens lekker fotogeniek zitten en ik kan een paar mooie foto’s maken. Na de panda’s bezoek ik het aquarium. Erg mooi met een 350 meter lange gang waarbij allerlei vissen om je heen zwemmen. Daarna met de bus naar een koffietentje. Wel cappuccino maar geen gebak, en dat op mijn verjaardag 😢. Daarna een nijlpaard, beren, olifanten, kaketoe, etc. Ik laat me heerlijk door een bus naar de uitgang brengen. Die dieren heb ik al wel eerder, ook in het wild, gezien.

Buiten de poort van de zoo neem ik weer een Songthaew, die me vlak bij mijn hotel afzet. Nog maar een keer op zoek naar gebak. Het enige koffietentje in mijn buurt waar ze iets dergelijks verkopen, is om de hoek, maar ook hier geen gebak, alleen een doosje vier petit fours. Ik eet er twee op en de andere twee geef ik aan de dames van mijn hotelreceptie. Ze zijn blij verrast, leuk 😃! Daarna even een douche, lezen, heeeel veel verjaardagswensen beantwoorden en nog een keer zwemmen.

Nadat ik dat allemaal gedaan heb, wandel ik naar de andere kant van stad. Ik loop wat af de laatste weken. Mijn daggemiddelde staat op bijna 14.000 passen per dag 😃, moet ook wel om alle gebak eraf te wandelen. Enfin, uiteindelijk beland ik aan een voor mij totaal nieuwe kant van de stad. Ook hier kom ik weer op een heel groot voedselplein. Ziet er erg gezellig uit, alleen staat de muziek hier zo hard dat mijn eten van mijn bord zou dreunen., dus zoek ik toch maar een zijstraat met restaurants op. Heel moedig (vind ik zelf) kies ik een lokale pad tai met noodles, blijkt ook weer heerlijk te zijn, maar wel wat weinig voor een verjaardagsmaal. Ik ben dus na het eten weer teruggewandeld naar het voedselplein en heb daar, heel slecht, een bak frieten gegeten. Ik zal het niet meer doen 😅! Daarna heb ik, nog slechter, een taxi teruggenomen.

Vlak bij mijn hotel strijk ik nog even op een terras neer en drink lekker nog een biertje,

Daarna loop ik weer terug naar mijn hotel, beantwoord weer heel veel verjaardagswensen en lees daarna tot 23.30. Helaas is dan mijn verjaardag weer voor een jaar voorbij.

Iedereen nogmaals dank voor alle reacties; dit heeft mijn verjaardag een stuk leuker gemaakt 😃. Tot morgen maar weer 😃😉👋!

1. Ada Eijnthoven:
    16 januari 2020
    Ik heb weer genoten van je verjaardagsverhaal. Het is, dankzij de mooie foto's, 🐧🐼🐘🐫🐯net of we er een beetje bij zijn. Tot de volgende nieuwtjes maar weer😀👍
  2. Dick:
    Dank Ada! Heel fijn 😃!
  3. Anja:
    16 januari 2020
    Gaaf verhaal weer Dick, voor mij goedemorgen voor jou? Ben niet zo bezig met het tijdsverschil.

Goede dag vandaag
  6. Dick:
    Dankjewel Ria, fijn om te lezen 😃👋
  7. Aad:
    16 januari 2020
    Mooie verhalen allemaal Dick. Ik reageer niet zo vaak, want Coby doet dat voor twee, maar ik lees alles wel hoor (en dan praten we in de avonduren even over jouw avonturen; steeds weer verassend). Haar felicitaties voor jou waren natuurlijk ook die van mij. Jammer alleen is dat gebrek aan gebak op je verjaardag, maar het lukt je vast wel om dat op andere momenten in te halen en je daardoor dan in verjaardagsstemming te laten brengen. Vier je vaker je verjaardag, terwijl je niet ouder wordt: helemaal feest! Geniet van de komende avonturen.
  8. Dick:
    16 januari 2020
    Dank Aad, het is gelukt met mijn gebak vandaag, maar dat staat al in mijn blog van morgen. Dank voor de felicitaties en de stemming zit wel goed, hoor, zeker dankzij alle lieve reacties van iedereen 😀😀! Groetjes, Dick 👋
  9. Coby:
    16 januari 2020
    Nogmaals gefeliciteerd Dick, wij gaan met elkaar een wijntje drinken bij Connie😊😊😊
  10. Dick:
    Ik heb er nu al zin in, Coby, dank 🍷 😃👋
  11. Caroline:
    17 januari 2020
    Wat ontzettend leuk om te lezen en natuurlijk ook nog gefeliciteerd Dick!
  12. Dick:
    17 januari 2020
    Dankjewel Caroline, twee keer 😊😃👋!