Dag 34 - Naar de grotten van Mae Lang

2 februari 2020 - Tham Lot, Thailand

Eindelijk heb ik bericht ontvangen van mijn boekingskantoor, maar of ik daar nu veel mee  opschiet? Hier is het:

Bedankt voor je mail aan Gate1.nl. Voor het wijzigen van een ticket dienen wij de ticketvoorwaarden te volgen, waardoor er wijzigingskosten worden gerekend van minimaal €205,00 exclusief tariefverschil. Helaas vliegt China Southern Airlines altijd met een stop via China. Graag adviseer ik je de website van de airline in de gaten te houden om te zien of wijzigen naar een directe vlucht/via een andere route mogelijk wordt.

In verband met het Corona virus is het voor jouw boeking toegestaan om een gedeeltelijke restitutie aan te vragen van de ticketprijs, daar jij een deel van jouw ticket hebt gebruikt. Voor het verwerken van deze restitutie wordt er €55,00 administratiekosten per ticket in rekening gebracht. Additionele producten/diensten zijn nooit restitueerbaar.

Een nieuwe, rechtstreekse vlucht (enkele reis) op Schiphol kost €375 en ik vrees dat iemand heel veel beter van mijn wijziging wordt, maar dat ben ik niet. We zullen zien. Wordt helaas vervolgd.

Na het ontbijt besluit ik een grot te gaan bekijken. Er zijn er twee, op 35 en op 47 km afstand. Ik besluit, vanwege de afstand, om die op 35 km te gaan bezoeken. Als ik daar aankom, na een echt prachtige rit door de bergen, kan ik de grot niet vinden. Wat ik wel zie, is een klein boeddhistisch klooster. Als ik dan aan een paar monniken vraag, waar de grot is, vragen ze me of ik een zaklamp bij me heb. Nee, dat heb ik helaas niet. Het is een flinke wandeling en de grot is onverlicht, zeggen ze. Dan toch maar naar de grot op 47 km afstand, het is mooi weer en de omgeving is ook prachtig, dus daar gaan we weer. 12 km verder kom ik bij de grotten aan en zie ik dat je een gids moet huren om de grot te kunnen bezoeken. Een gids kost altijd 450 baht, en dan maakt het niet uit of je nu alleen of met 2 of 3 personen bent. Als rechtgeaarde Nederlander loop ik het restaurant in en vraag twee heren die zitten te eten of zij al een gids geboekt hebben. Dat was niet het geval en alledrie blij met deze kans om de kosten te delen, boek ik een gids. Bij de kassa wordt bij iedereen eerst via het oor de lichaamstemperatuur opgemeten. We zijn alledrie koortsvrij en daar gaan we. Voor de ingang van de grot steekt onze gids eerst een gaslamp aan, loopt langs een altaar, bidt daar even en daarna gaan we de grotten in. Wat een prachtige grotten! Enorm groot en hoog en de mooiste druipsteenformaties. Uiteindelijk komen we na een heel steile trap van bijna 100 treden helemaal bovenin. In een klein hoekje wijst de gids ons op een paar duizend jaar oude grottekening. Helaas begint die al flink te vervagen. Daarna gaan we de trappen weer af en komen bij de bamboevlotten aan. Langzaam worden we over de ondergrondse rivier naar de uitgang gevaren. Om het vlot heen zwemmen vele duizenden, soms enorm grote, zwarte karpers. Prachtig!

Onderweg terug naar mijn hotel stop ik bij een Thais restaurant en eet daar een Thais noodlegerecht. Daarna volgen nog 37 km van haarspeldbochten omhoog en daarna weer omlaag (ik moet over een col van meer dan 1000 meter) en ik geniet me suf. Heerlijk scheur ik door alle bochten en op sommige stukken moet ik zelfs inhouden voor de plaatselijke minivans. Alleen al de ritten heen en terug waren voor mij een feestje.

Zodra ik weer bij mijn hotel ben, duik ik gelijk het zwembad en de zon in tot het avond wordt. Hier steevast om 18.15 uur. Daarna ga ik weer een hapje eten in mijn favoriete restaurant. Deze keer weer, hoe saai, kerriesoep met gefrituurde noodles, maar dan wel met biefstuk voor de variatie. Ook biefstuk in mijn hamburger met friet vanavond. Even weer eens een keertje rood vlees.

In de tussentijd zie ik dat mijn terugvlucht naar Guangzhou in eerste instantie is gecanceld, maar later zie ik dan dat de vlucht is verplaatst naar de avond. Voor mij een zeer groot probleem, aangezien ik nu maar 50 minuten de tijd heb om op het grootste vliegveld ter wereld van de ene kant van het vliegveld naar de andere kant te wandelen. Zelfs als het vliegtuig op tijd landt, lukt dat niet, want ik zit helemaal achterin - ze doen alleen de deur voor in het vliegtuig open - alleen daardoor kost het al een kwartier om het vliegtuig te verlaten en daarna moet ik zeker een half uur wandelen naar de andere kant van het vliegveld. Je mag meestal tot een kwartier voor de volgende vlucht inchecken in je volgende vliegtuig. Nou ja, komt tijd, komt raad. Vliegen op China wordt toch binnenkort gestopt, is zo mijn inschatting.

Mijn avond breng ik weer door met lezen en een Netflix-aflevering kijken. Genieten! Tot morgen maar weer 😃👋!

1. Anja:
    leven in het nu

en soms ...

Tja ... dat is de andere kant van reizen. Gelukkig kun je ook genieten van alle schoonheid
  2. Dick:
    2 februari 2020
    Ja zeker, alleen maar 😍. Wat de terugreis betreft, het zal zeker goedkomen. Alle vertrouwen!
  3. Jan en Carla:
    2 februari 2020
    Hoi Dick, misschien moet je nu maar eens niet teveel aan de kosten denken en kiezen voor zekerheid.. Als wij jou waren zouden we geen risico willen lopen en kiezen voor een rechtstreekse vlucht terug...
    Het is fijn om te lezen dat je nog steeds zo lekker geniet van al het moois daar. Die scooter huren was een prima idee, zo heb je een hoop vrijheid. Goede dagen verder!
  4. Dick:
    2 februari 2020
    Jullie hebben helemaal gelijk. Ik zit enorm te twijfelen of ik misschien niet iets eerder terug moet gaan boeken. Hier in Thailand grijpt het virus snel om zich en het zal niet lang meer duren voordat Thailand ook een ‘besmet’ land gaat worden zoals China. Dat gaat dan betekenen dat ik dan ook twee weken in quarantaine zal moeten en dat mag niet, want ik kom juist naar huis toe, omdat ik met alle kinderen op vakantie ga in de voorjaarsvakantie. Ik heb vanmorgen mijn boekingsorganisatie een mail gestuurd wat het gaat kosten om via hen direct van Bangkok naar Nederland te vliegen. Ik hoop op een snel antwoord!
  5. Coby:
    2 februari 2020
    Het lijkt me verstandig om eerder terug te vliegen Dick. Beter wat meer geld kwijt , dan in quarantaine.
  6. Dick:
    2 februari 2020
    Absoluut waar, Coby. Ik ben ermee bezig. Ik wil onze etensafspraak ook niet in het honderd gooien, tenslotte 😋😃!