Dag 2 - naar Bangkok

1 januari 2020 - Bangkok, Thailand

Oeps, wat een chaos op het vliegveld te Guangzhou 😱! Ik dacht dat ik ruim de tijd had om bij mijn volgende vlucht te komen (tweeënhalf uur), maar het lukte maar op het nippertje.

Hier mijn verslag: het vliegtuig landde keurig op tijd om 06.16 uur, maar moest eerst twintig minuten taxiën en wachten totdat de trap arriveerde. Nog een poos wachten voordat ik het vliegtuig kon verlaten; ik had immers de allerachterste stoel, zoals ik al eerder schreef. En voordat al die honderden mensen de enige uitgang voor in het vliegtuig hadden bereikt, was het alweer een kwartier later. En natuurlijk was de shuttlebus vol toen ik arriveerde. Gewoon weer tien minuten wachten, geen probleem 😅. Daarna acht minuten in de bus voordat ik er weer uit mocht. Het hele vliegtuig stond al voor mij in de rij toen ik daar aankwam. Wachten dus en uiteindelijk mocht ik dan ook door de transferdouane. Maar, omdat er een powerbank in mijn tas zat, moest alle elektronica eruit en moest ook de tas opnieuw worden gescand. Toen ik uiteindelijk mijn tas weer terughad, zag ik dat de bak, waarin mijn tas tijdens het scannen had gelegen, leeg was, dus tas mee en snelwandelend naar de gate (anderhalve kilometer verderop). Vlak voordat ik bij de gate was, kreeg ik een heldere ingeving: had ik mijn iPad, e-reader en powerbank wel teruggekregen? Nee dus 😱! Ik als een gek het hele eind terug naar de douane en maar hopen dat niemand mijn spullen had meegenomen. Vlak voordat ik bij de douane was, kwam er een beambte met mijn spulletjes aangelopen 😅. Nadat ik hem zeer vriendelijk had bedankt (ik moest wel eerst bewijzen dat het allemaal van mij was - niet moeilijk gelukkig met de code voor de ipad), mocht ik alles weer meenemen. Snel weer het hele stuk terug naar mijn gate, waar ik maar net op tijd aankwam.

Nu zit ik duf te schommelen in mijn behoorlijk turbulente, tweede vlucht, mijn lichaam en geest enigszins in de war voor wat de tijd betreft. Het is nu al een paar uur zonnig en licht, terwijl het voor mijn lijf pas half vier ‘s nachts is.

Onderweg kreeg ik ook tijdens deze vlucht wat te eten. Noodles met weggevlogen kip (1 klein stukje) en vijf boontjes, wat yoghurt en een Frans-achtig broodje. Ik heb weleens beter gegeten. Erg droog allemaal.

Keurig volgens schema landen we met een flinke bons om 10.50 in Bangkok, waar het nu al 28 graden is. Heerlijke temperatuur met veel zon.

Als eerste neem ik op het vliegveld geld op, daarna ga ik achter een Thaise simkaart aan. Ik had een superaanbieding in de stad gevonden, die vele malen beter was dan op het vliegveld. Probleem alleen, hoe kom ik daar? Goed, ik heb me gelijk maar in het diepe gestort en ben gaan uitzoeken hoe de bovengrondse metro werkt. Anders dan in Nederland. Je geeft op een kaartverkoopmachine aan tot welk station je wilt reizen, geld erin en dan krijg je een zwart muntje ter grootte van een twee-eurostuk. Deze munt scan je bij de poortjes, je stapt in de metro en rijden maar. Op je bestemming stop je dan deze munt in de poortjes en je kunt naar buiten. Ik heb dit twee keer gedaan tot mijn eindbestemming.  De ondergrondse metro werkt op dezelfde manier. Daarna nog een kwartier met alle bepakking door de hitte sjouwen naar Co van Kessel, waar ik mijn simkaart kocht. Gelijk heb ik daar een vijfurige fietstocht door de binnenstad van Bangkok voor komende donderdag geboekt, maar daarover donderdag meer. Daarna voor het eerst met een Grabtaxi (soort Uber) naar mijn hotel gereden. Voor 140 baht, incl. fooi (€4,20), zat ik bijna een kwartier in de taxi.

Vervolgens checkte ik me in mijn hotel in. Ik kreeg de rustigste kamer, achter in het gebouw, alleen daardoor wel op de vijfde verdieping (met alleen een goederen- en geen personenlift). Je snapt na anderhalve dag zonder slaap, was ik best moe. Ik ben even gaan liggen, maar wilde niet gaan slapen en heb daarna mijn eerste blog gepubliceerd en mijn mails doorgewerkt. Rond half zes heb ik mijn volgende stoute schoenen aangetrokken en ben ik naar een Thais restaurant gewandeld (vandaag ong. 10 km gesjouwd en gewandeld). Het begon al goed. Ik ging aan een tafel zitten die net leeg was, maar nog niet afgeruimd, en ja hoor, na vijf minuten wachten mocht ik de rekening van het gezelschap voor mij betalen 🤔. Helaas was het Engels van het personeel niet zo goed, dat ze mij snapten, maar met hulp van en paar Engelssprekende Thais konden we het oplossen. Ik heb erg lekkere noodles met krab, garnalen en groenten gegeten, samen met cola, want als ik nu bier zou gaan drinken, dan zou ik geheid de weg naar mijn hotel niet meer terugvinden.

Daarna nog wat rondgewandeld en weer alle 70 treden naar boven naar mijn hotelkamer. Op mijn kamer heb ik dan mijn reis voor komende vrijdag geboekt, maar dat is voor de blog van vrijdag.

Om 23.00 uur verlaat ik het hotel weer om iets te gaan zien van het vuurwerk. Ik vier 2020 zes uur eerder dan in Nederland bij een prachtige brug in het hartje van de stad. Op een paar rotjes en simpele vuurpijlen na, valt er niet veel nieuwjaarsvreugde te bespeuren. Doodmoe wandel ik terug naar mijn warme hotelkamer en ga ik hopelijk erg lang slapen.

1. Laura:
    Lieve lieve oom,
    Happy new Year!!! Heerlijk om je verhalen te lezen! Geniet er van en veel liefs vanuit Roemenië!!
  2. Dick:
    1 januari 2020
    Lieve Laura, ook voor jou/jullie de allerbeste wensen voor 2020! Geniet van jullie verre reis en de groetjes aan iedereen!
  3. Laura:
    1 januari 2020
    Ga ik doen! Het is hier half 5 nu en iedereen is net naar bed, goede avond gehad hihi. Geniet van je dag!! Liefs
  4. Anja:
    mooie start van 2020 ... heb het goed
  5. Dick:
    Dank Anja! Jullie ook 👌👋
  6. Angely:
    1 januari 2020
    Gelukkig 2020 Dick en bijzonder om zo het jaar te beginnen.. go with the flow..
    Geniet van alles🤩🙋‍♀️
  7. Dick:
    Ook jij de beste wensen Angely! Het genieten gaat door...😀👋
  8. Marijke:
    1 januari 2020
    Gelukkig nieuwjaar lieve pap! Jammer dat de intense feestvreugde een beetje tegenviel, maar goed om te horen dat de lange (anderhalve) dag weer is overleefd! Vandaag maar lekker genieten van alle paleizen en tempels 😘 veel plezier morgen met de Co van Kessel tour!
  9. Dick:
    1 januari 2020
    Dank lieve Puck. Het is hier heerlijk hoor! Ik ga zo maar eens aan de fietstocht beginnen 😘!
  10. Arjen en Annemiek:
    1 januari 2020
    Nieuwe avonturen. Gelukkig heb je ervaring en raak je niet zomaar van slag! Heel veel succes en plezier! Een memorabele start van 2020! Liefs vanuit Nederland!
    Arjen en Annemieke
  11. Dick:
    2 januari 2020
    Ja, dat klopt helemaal. Wat een heerlijk land is dit. De allerbeste wensen voor jullie 2020, vooral qua gezondheid!
  12. Coby:
    1 januari 2020
    Een heel mooi jaar Dick. Wat een avontuur. Wij zijn aan het uitbuiken van alle oliebollen en appelflappen? Groetjes uit Oudewater
  13. Dick:
    2 januari 2020