De eerste vlucht. Schiphol - Casablanca

5 januari 2019 - Nouaceur, Marokko

Zaterdag 5 januari 2019, 13.40 uur. Tsja, daar gaan we dan. Als ik eerlijk ben, was ik best wel nerveus voor het vertrek; heb ik niets vergeten, hoe zal het daar zijn, wat ga ik allemaal beleven? Maar als je die stap niet zet, zul je het ook nooit weten.

Mijn kinderen brengen mij in estafettevorm naar Schiphol. Lieneke komt me met haar fiets halen, zodat mijn rugzakken (18 kg in totaal - ik heb écht geen idee wat ik nog minder zou mee kunnen nemen, schoenen 😉?), aan haar fiets kunnen hangen. Op Utrecht Centraal staan Marijke en Stijn op mij te wachten en brengen mij naar Schiphol. Aldaar drinken we gezellig iets en boeken Marijke en ik nog snel een binnenlandse vlucht van Accra naar Tamale /uitspraak: Tamaléé, met klemtoon op de laatste é/. Normaal gesproken zou ik de ochtendbus naar Tamale hebben genomen (vertrek ergens tussen 7 en 8 uur - dit is Afrika ;), maar omdat deze bus vol zat, zou ik met de nachtbus moeten reizen. Dan was het 13 uur in een nachtbus hangen en zou ik ‘s ochtends om 8 uur pas aankomen. Nu vlieg ik maandag om 16.00 uur en arriveer om 17.00 (slechts een uurtje vliegen). Dit kost me 50€ extra, maar dan hoef ik heel wat minder te reizen en slaap ik lekker in een bed - hoop ik...

Op dit moment vlieg ik nu anderhalf uur en ben ik al boven Spanje. Ongelooflijk, daar deed ik nog geen twee maanden geleden bijna drie dagen over. Ik vlieg met Air Maroc en mijn eerste indruk is zeer positief. Een bijzonder gladde vlucht, je merkt nauwelijks dat je vliegt, alleen even een klein beetje turbulentie boven de Pyreneeën, maar dat is altijd zo. Naast mij zit een bijzonder sympathieke Marokkaan druk zijn gebeden op te zeggen. Er heerst een heel rustige sfeer aan boord, ondanks dat er veel kinderen in het vliegtuig zitten.

Net gegeten, kipfilet met rijst en toetje. Prima te eten. Langzaam zie ik de zon ondergaan. Hier boven de wolken schijnt-ie wel. Thuis moeten we hem helaas al zoveel dagen missen.

Om 19.10 plaatselijk tijd landden we in Casablanca na een heerlijk rustige vlucht. Om 22.15 plaatselijke tijd (het is hier een uur vroeger dan in Nederland) vlieg ik door naar Accra.

Morgen hoop ik deel twee te posten. Nu lekker wat drinken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Christian Hertogh:
    5 januari 2019
    Klinkt echt als de inleiding van een spannend boek. We blijven je volgen!
  2. Laura:
    5 januari 2019
    De grote reis is nu echt begonnen!! Zalig, geniet!! Geniet van alle indrukken en mensen, geniet van je eigen ontdekkingen en geniet van het op reis zijn! Zorg alleen maar wel dat je veilig terug thuis komt straks, maar dat is voor straks :) veel liefs van ons
  3. Anita:
    5 januari 2019
    Leuk Dick en fijn dat je met het vliegtuig naar Tamale gaat!
  4. Monique Heij:
    6 januari 2019
    Spannend hoor Dick, echt leuk om je te volgen.
  5. Lieneke:
    6 januari 2019
    Wat fijn, nu al een eerste verhaal! Wij hopen heel erg dat je af en toe in Tamalé de kans krijgt om dit blog te updaten :) geniet van je mooie reis!
  6. Marijke:
    6 januari 2019
    Geweldig om te lezen pap! We gaan je iedere stap van de weg volgen. Hopelijk ben je in staat regelmatig updates te schrijven (wij weten hoe moeilijk dat is), maar voor nu wensen we je heel veel plezier op je avontuur! Geniet ervan!!!

Dikke knuffel van een erg jaloerse dochter en schoonzoon
  7. Arjen en Annemiek:
    6 januari 2019
    Vanuit Apeldoorn heel veel liefs! Jouw avontuur is begonnen en Annemarie gaat met je mee! Fijn om te volgen hoe het met je gaat! Geniet ervan en laat ons weten hoe het gaat! Arjen en Annemiek