Dag 6 - O.a. dé tempel in Khon Kaen: de Wat Nong Wang Tempel

5 januari 2020 - Khon Kaen, Thailand

Afgelopen nacht heb ik zowaar bijna zeven uur geslapen, een heerlijke zeldzaamheid. Omdat ik geen idee heb tot hoe laat ik kan ontbijten, ben ik rond 08.45 uur naar het restaurant van het hotel gegaan. Daar kon ik voor 100 baht uit drie verschillende ontbijten kiezen (zie foto). Ik koos voor het Amerikaanse ontbijt. Dat was niet verkeerd, lekker een gebakken eitje met drie kleine worstjes en een plakje ham. Kopje thee, een glaasje kunstmatige jus d’orange en een paar stukken toastbrood erbij en mijn maag was weer gevuld.

Rond 10.00 nam ik een Grabmotor naar de mooiste tempel van Khon Kaen, de Wat Nong Wang Tempel. Zo zie je ze niet in Nederland. Omhoog en omlaag 326 treden, na alle treden in mijn vorige hotel deed ik dit fluitend. Boven op de negende verdieping heb je een prachtig uitzicht op Khon Kaen, onder andere over het meer, waar ik vanavond met John en Pui rond omheen ga wandelen.

Weer beneden in de tempel verbaas ik mij over de heilige devotie van de Thai. Vol overtuiging zitten ze minutenlang onbeweeglijk te mediteren en geven na afloop allerlei prachtig ingepakte geschenken aan de monniken (voornamelijk eten, maar ook kaarsen, etc).

Na mijn bezoek aan de tempel ga ik bij een aan de voet van de tempel gelegen eettentje een colaatje drinken. Daarna steek ik de hoofdstraat over en drink voor slechts 35 baht (€1,04) een heerlijke cappuccino. Wat ik nog nooit heb meegemaakt, is dat er gelijk een kopje thee bij wordt geserveerd. In mijn beste Thais (lang leve google translate) vraag ik of het flessenwater is. Ze zeiden van wel, dus op hoop van zegen heb ik het opgedronken. Mocht het kraanwater zijn, dan staat dat garant voor een fikse buikloop... (goed gegaan, hoor!)

Via de app roep ik weer een Grabmotor op en het blijkt dezelfde chauffeur te zijn als vanmorgen. Rustig rijdend, levert hij me weer veilig af bij het hotel.

‘s Middags ga ik lekker zwemmen in het zwembad van het hotel. Lekker even sudderen in de zon, het was hier vandaag weer een heerlijk zomerse 33 graden, en daarna even siësta in mijn hotelkamer. Het Thaise leven is zo slecht nog niet 😃!

Om 16.30 staan John en Pui al voor het hotel en rijden we met hun auto naar het meer waaromheen we een wandeling gaan maken.. De wandeling is prachtig. Je komt heel veel wandelende en sportende Thai tegen. Het is een zeer sportief volk. Ze bewegen veel meer dan de Nederlanders. Ook de natuur om het meer is mooi. Prachtige bomen, eekhoorntjes en verschillende soorten vogels. Er liggen veel loom kijkende straathonden, die elke dag ‘s avonds iets te eten krijgen. Ook weer zoiets waarin Thailand verschilt van Nederland. In Nederland zouden de straathonden een hondenleven lijden...

Na een wandeling van 3,5 km en een klein uurtje later schuiven we aan in een echt Thais restaurant waar ik zelf nooit naartoe had durven gaan. Eten bestellen op basis van plaatjes zonder te weten wat je naar binnen schuift, is niet helemaal mijn ding. Maar omdat ik echte kenners bij mij heb, durf ik het met een gerust gevoel aan. We eten een heel dikke vis, een soort brasem, kip, groenten, rijst, en heerlijk Thais Leo bier. In Thailand eet je veel met je handen: je neemt een koolblad, doet daar wat rijst, vlees, allerlei heerlijk hete en zure sauzen overheen en dan stop je dat blad met alles erop in je mond. Een heerlijke smaakbelevenis 😋! Pui is ook verkikkerd op de inhoud van het hoofd van de vis en als een echte lekkernij eet ze de twee ogen op 😱. ‘s Lands wijs, ‘s lands eer...

Na het eten rijden John en Pui mij weer terug naar mijn hotel en spreken we morgen weer af om ergens een natuurgebied te gaan verkennen. Ik heb er nu al zin in. Daarover morgen dan weer meer.

‘s Avonds loop ik nog een rondje om het hotel. Het is zaterdagavond en zeer druk op straat in alle barretjes.