Dag 25 - Op de helft

24 januari 2020 - Pai, Thailand

Dag 25, precies op de helft van mijn reis alweer. Wat vliegt de rijd toch šŸ˜….Ā

Na het ontbijt haaltĀ Peter me op om mee te gaan naar the Immigration Office. Dit ligt midden in het stadje Pai en wordt tegenwoordig gerund door een vrijwilliger. Een vrijwilliger? Ja, het is iemand die dit werk tijdens zijn pensionering doet. Hij is de baas over vier ambtenaren die hem weer helpen.Ā Normaalgesproken was deze vestiging slechts een keer per maand open, maar met de vele toeristen die hier komen, is het lonend om ook hier een eigen vestiging te hebben.Ā

Het eerste wat ik moet doen, is een formulier invullen, dit samen met de volunteer doornemen,Ā een pasfoto afgeven en 1900 baht betalen. In de tussentijd heeft men in totaal al 10 paginaā€™s met documentenĀ verzameld. Bureaucratie...Ā Opvallend is ook weer hier hoe rustig, gastvrij en vriendelijk de mensenĀ hier zijn. 10 minuten later is mijn visum al geregeld. Wat een fijn idee!Ā

Daarna stap ik weer op mijn motorscooter en rijd naar het Fat Catrestaurant, aan de andere kant van Pai. Het is een soort van boomhut met tafeltjes om aan te zitten, maar ook heel lage tafels met kussensĀ op de grond. Natuurlijk ga ik op de kussens op de grond zitten. Geweldig, ik waan me weer helemaal in mijn hippietijd. Ik bestel een cappuccino. De serveerster vraagt mij of ik er melk in wil? Ik vraag me wel af wat zij dan onder een cappuccino verstaat... En inderdaad, het is niet echt een cappuccino. Meer een soort Senseokoffie met wat opgeklopt (beslist geen melk)schuim. Geeft niet, mag de pret niet drukken.

Na de koffie ga ik maar eens op stap naar de Mo Paeng watervallen,Ā zoā€™n 11 km verderop. De rit ernaartoe is geweldig, tussen rijstvelden door met deĀ bergen in zicht, en gekoesterd door een heerlijk heet zonnetje, een mens heeft niet veel meer nodig zo!Ā De bevolking is het niet helemaal met die stelling eens, want ik word meerdere keren geroepen, en zelfs een mevrouw op een motor komt achter mij aan om me marihuana of opium šŸ˜± aan te smeren. Nu moet ikĀ al helemaal niets van sigaretten hebben, laat staan drugs šŸ˜”!Ā Heel normaal, dit leuren met drugs hier bij de waterval,Ā hoor ik van een aantal toeristen, maar pas op,Ā dat je daar nooit op ingaat. Grote kans dat de verkopers met de politie samenwerken en je daardoor heel snel en vooral heel lang de gevangenis indraait. Daar slaap je met de grote teen van je buurman in jouw neusgat. Heel anders dan in Nederland .Ā

Bij de watervallen betaal ik 100 baht entree. Nu het hier al zo lang niet meer heeft geregend, is er van de waterval niet zo heel veel meer over, maar genoeg voor een aantal mooie fotoā€™s. Ā

Na de waterval zoek ik een mooie, alternatieve route uit en kom toevallig langs een Chinese enclave. Deze is heel mooi en ruim opgezet en goed voor een aantal fotoā€™s. Mijn route eindigt bij de ā€˜coffee in loveā€™ een restaurantje waarvan men zegt dat ze lekkere koffie en gebak verkopen. En dat klopt, maar meer nog wat een prachtig uitzicht! Zelden zoā€™n mooi uitzicht gehad in een restaurantje.Ā

Na de koffie ga ik weer naar mijn hotel en zwem een poos; daarna de brommer voltanken en uit eten met mijn oude kennissen.

Het eten met mijn ā€˜oudeā€™ kennissen verloopt heel gezellig met meer danĀ genoeg om over te praten. Ik eetĀ vanavond weer hetzelfde als gisteren, heerlijk. Na het eten lopen we nog even de winkelstraat af en drinken nog een kop koffie. Het was een heel geslaagde avond!

Morgen reis ik de 750-bochtenweg weer terug naar Chiang Mai voor de viering van het Chinese nieuwjaar aanstaande zaterdag. Maar daarover binnenkort weer meer! Tot morgen šŸ˜ƒšŸ‘‹!Ā

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf ā‚¬ 21,95.
reisdrukker.nl

Fotoā€™s

1. Monique Weterman:
    24 januari 2020
    Is het echte ā€œzwitsallevenā€ gevoel DickšŸ˜‰
    Gelukkig nog maar 25 dagen genieten.
    Is je van harte gegund.
  2. Dick:
    24 januari 2020
    Hihi, ja zeker Monique, al noem ik het het ā€˜Dickserlevenā€™ šŸ˜‰šŸ˜‚! Kan ik jullie nog een aantal dagen met mijn blogs lastigvallen!
  3. Dick:
    24 januari 2020
    Op de helft alweer? šŸ˜± Maar dat betekent wel dat je nog een keer hetzelfde aan tijd te goed hebt šŸ˜„ Lekker genieten! Ben je eigenlijk nog bij Land Split geweest? Dat heb ik niet meer gezien in je verhalen of foto's! Goede reis vandaag! Xx Stijn & Marijke
  4. Dick:
    24 januari 2020
    Klopt kids, pas op de helft! Lekker nog een poos van de warmte genieten šŸ˜Š! Ik ga Land Split volgende week bekijken (heb net een bus terug naar Pai geboekt komende maandag). Dank voor de tip šŸ˜˜šŸ‘Œ. Fijne dag šŸ‘‹