Dag 10 - Naar het Hoog Catherijne van Khon Kaen

9 januari 2020 - Khon Kaen, Thailand

Nieuw record: ik werd pas op 07.15 wakker 🤩! Op het moment dat ik dit begin te schrijven, lig ik heerlijk in het zonnetje op mijn bed. Ik heb de schuifdeur naar mijn balkon geopend en een lekker fris windje van zo’n 24 graden 😉, schat ik, waait af en toe over mijn bed. Kijk, dat is mijn Zwitserlevengevoel 🙃!

Ik heb net mijn alweer negende blog gepubliceerd en ben nu met nummer 10 begonnen. Vandaag staat een flinke wandeling op het menu: wat lui zweet afvoeren (hetgeen niet zo moeilijk is in deze hitte). Ik wil vandaag naar het Hoog Catherijne van Khon Kaen gaan wandelen, een wandeling van drie kwartier.

Maar eerst een ontbijtje scoren. Ik kies ervoor om in mijn hotel te gaan ontbijten. Voor 125 baht bieden ze een standaard English breakfast aan. Bacon, gebakken ei, worstje, witte bonen in tomatensaus, twee stuks toast, een mok thee en een minuscuul glaasje kunst-jus d’orange. Niet verkeerd.

Om 11.00 uur kuier ik op mijn gemakje langs de drukke weg richting het winkelcentrum. Ondertussen mijn vertaalappcamera richtend op allerlei voor mij totaal onleesbare teksten. Terwijl ik dit doe, stopt er opeens een motor met twee agenten naast mij. Oh je, denk ik, wat nu? Het blijkt dat deze twee zeer vriendelijke heren geïnteresseerd waren uit welk land ik kom en vooral wat ik van Thailand vind. Ik kan niet anders antwoorden dan dat ik het een prachtig land vind met bijzonder vriendelijke mensen. Ze grijnzen van oor tot oor, ik krijg een hand en daar gaan ze weer. Beiden net zo tevreden als ik.

Na zo’n drie kwartier wandelen in de brandende zon bereik ik het winkelcentrum. Erg mooi, maar lang niet zo mooi als het Icon Siam Shopping Mall in Bangkok. ik smul vooral van de derde verdieping, de elektronica-etage. Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten merken mobieltjes bestaan. Op de vijfde etage op de food plaza bestel ik een heerlijke koffie - het wordt me door de serveerster aangeprezen als een bijzonder lekkere cappuccino - maar is het beslist niet. Wat ik niet wist, is dat je eerst bij een centrale kassa een soort creditcard moet laten vullen met baht. De serveerster wijst me waar ik moet zijn en past ondertussen heel lief op mijn rugzak. Wat zijn de mensen toch bijzonder lief in dit land. Lief, zonder enige bijbedoeling. Ik laat een creditcard vullen met de benodigde baht en geef die aan de serveerster. Problem solved!

In de kelder van de supermarkt koop ik wat etenswaren en een zak heerlijk zoete winterwortels in deze hitte 🤣. Hoog tijd voor wat groentenvitamines!

Voor de terugreis besluit ik om weer een nieuwe manier van vervoer te proberen, de ‘Songtaew’, oftewel de Bahtbus. Dit is een kleinere open pick-uptruck, waar achterin banken zijn gemonteerd. De chauffeurs rijden de hele dag door steeds één lange hoofdweg heen en terug door de stad. Wat je doet, is je hand opsteken zodra je er een ziet en de chauffeur zal bij je stoppen. Je springt achterin en zodra je er weer uit wilt, druk je op de stopknop (die is verbonden met de claxon van deze truck🤣). De chauffeur stopt dan langs de kant van de weg en je betaalt je vaste prijs van 10 baht. Op deze manier zou ik 20 baht kwijt zijn om bij het winkelcentrum te komen, want ik moet namelijk twee lange straten afreizen om bij dit winkelcentrum te komen. Met een Grabmotor zou me dit 44 baht en met de Grabtaxi 66 baht gaan kosten. Een flink goedkopere manier van reizen, dus.

Ik beperk me tot één Bahtbusritje, want ik wil halverwege nog een koffiestop maken bij de Amazon. Dat doe ik 😋 en daarna wandel ik weer terug naar mijn hotelletje. Tijd voor een verfrissende douche en duik in het zwembad. Ik zwem een paar keer en lig lekker een uur in de zon (zonnekracht 8 hier) en zodra de zon uit de tuin is, ga ik weer naar mijn kamer. De volgende twee uren lees en soes ik.

Om 19.00 uur ga in het volgende Indiase gerecht eten van de kaart. Kip tandoori. Deze zou een stuk pittiger moeten zijn dan het gerecht dat ik gisteren at, maar daar merk ik niets van. Wel heerlijk gegeten weer.

Na het eten kijk ik weer het journaal van gisterenavond en nog wat losse programmaatjes en ook lees ik weer verder in mijn e-book. Om 23.30 ga ik slapen, benieuwd wanneer ik morgen wakker word. Welterusten allemaaal 💤 👋!

1. Arjen en Annemiek:
    9 januari 2020
    Welterusten Dick, op naar de volgende dag met avonturen!
  2. Dick:
    9 januari 2020
    Dankjulliewel! Het volgende avontuur is alweer beleefd. Daarover morgen weer meer 😉😃👋
  3. Marijke:
    9 januari 2020
    Oh het klink echt alsof je je al helemaal aangepast hebt aan het packbackersleven. Wat een heerlijke dag weer, tussen de letters door lees je dat je intens aan het genieten bent met een gevoel van niets moet en alles mag. Ik zit hier groen van jaloezie achter de laptop. Nog twee dagen en dan is het weekend ;-)
    Liefs, Marijk
  4. Dick:
    9 januari 2020
    Ah wat lief van je en dan helemaal 🤢 achter je nieuwe bureautje, hoeft niet, hoor! Het is hier veel te warm en je bent hier constant nat van de transpiratie. Dan kun je beter in een behaaglijk kantoor of thuis zitten 😉😘!
  5. Coby:
    Wat is dit genieten Dick