Zaterdag 12 januari - op olifantensafari

12 januari 2019 - Mole National Park, Ghana

Wat is het hier toch heerlijk rustig ‘s nachts, een verademing. Vanmorgen om 06.30 uit de veren en dan (nog zonder ontbijt) op olifantensafari. Om zeven uur kregen we eerst informatie over het park. In de twintiger jaren van de vorige eeuw had men zoveel overlast van de tseetseevlieg dat men besloot om de hele wildpopulatie uit te roeien in dit park. In de zeventiger jaren kreeg men daar spijt van, werd de grootte van het park verdubbeld naar meer dan 4500 m2 en besloot men aan preservatie te gaan doen. Daarna ging onze groep, bestaande uit Stephanie (een Duitse toeriste), John (onze gids) en ik op safari. Bijna een privé-excursie (20 cedi’s p.p.). Wij hadden een bijzonder vriendelijke gids. Hij vertelde ons veel over allerlei dierensporen (hyena’s e.d.), planten (wondverzorging), bomen (kapok). Te veel om op te noemen. Tijdens onze wandeltocht zagen we allerlei dieren, maar het meest indrukwekkend waren toch wel de olifanten, de gieren, apen, twee grote ijsvogels en de krokodillen.

Een leuk feitje dat de gids vertelde: we kwamen een boom tegen waarvan de blaadjes een antiseptische werking hebben. Als je daarop kauwt en dan je speeksel op een wond smeert, dan infecteert de wond niet. Het leuke daaraan is dat olifanten dat ook ontdekt hebben. Als ze een wondje hebben, dan kauwen ze op deze bladeren en sproeien dan hun speeksel over de wond, zodat deze niet infecteert. Hoe slim beesten kunnen zijn! Zo zagen we ook een struik, waarvan je bladeren kunt koken. Het aftreksel daarvan sprenkel je over het eten dat je moet bewaren en het gerecht blijft een week lang goed. Handig als je geen koelkast hebt.

De rest van de dag heb ik heerlijk aan het zwembad geluierd (wel oppassen met de zon hier, zonnekracht 10!), genoten van de 38 graden (voelt echt niet zo heet aan), met veel mensen zitten kletsen en heerlijk gegeten en gedronken. Vanavond heb ik een inheems gerecht gegeten: ‘red red’ (heet zo, omdat alles van rode kruiden voorzien wordt en zelfs in rode olie gebakken wordt) - een gerecht van gebakken bananen, heerlijke kikkererwten en pittige, gepaneerde kipfilet (46 cedi’s). Het was een écht verrukkelijke vakantiedag 😃!

Morgen een nieuw trotro-avontuur, weer terug naar de stoffige hitte van Tamale.

1. Arjen en Annemiek:
    12 januari 2019
    Fijn dat je zo lekker hebt genoten! Morgen weer een nieuwe dag!
  2. Marijke:
    12 januari 2019
    Fantastisch pap, krokodillen!!! Olifanten!!! Sporen van hyena's, je bent echt in de Lion King beland! Lekker genieten daar en succes met de terugreis naar Tamale xx
  3. Li-yu:
    13 januari 2019
    Wauw, tof om al die dieren van zo dichtbij te zien! Klinkt interessant wat je allemaal met planten kan doen. Geniet er van! 😃 en alvast een goede terugreis!
  4. Gaby:
    13 januari 2019
    Dat is weer eens wat anders als Beekse Bergen, tof! Hoewel ik meer heb met de Hollandse temperaturen..Geniet ervan
  5. Heleen:
    13 januari 2019
    Nou dick dit is toch wel een prachtige ervaring ,wat een mooie reis tot nu toe. Goede reis terug naar de eenvoud' gr heleen en dirk
  6. Jacques Schot:
    13 januari 2019
    Dick, het moet een prachtige ervaring voor jou zijn! Ik vind het interessant om jouw verhalen te volgen. Geniet ervan!
  7. Jan en Carla:
    14 januari 2019
    Hoi Dick,
    Indrukwekkend hè om de dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. En die olifanten, zo enorm groot...
    Als wij jou waren, zouden we nog een keer terug gaan naar dit park (voor het geld hoef je het niet te laten!), dit moet je echt nog eens ondergaan!