Vrijdag 11 januari - naar het wildpark

11 januari 2019 - Mole National Park, Ghana

Vanmorgen maar eens wat vroeger opgestaan, om 05,45 uur. Je wordt hier toch elke morgen vanaf vier uur wakker gezongen. Heb om 06.30 een yellow naar het ‘busstation’ genomen om de trotro naar het wildpark in Mole te nemen. De trotro vandaag bleek een zeer oud krakkemikkig, versleten busje te zijn. Geschikt voor 8, gevuld met 10 personen. Ik had geluk, want ze zaten net op de laatste passagier te wachten. Dus instappen en wegwezen. Met rugzak tussen mijn benen en rugtas op schoot was er totaal geen plek voor mijn benen. Daarnaast was de stoelzitting waarop ik zat, voor de helft gebroken, dus al heel snel pijn in mijn linkerbil. En dan twee uur zo zitten. Ik heb wel eens comfortabeler gereisd. De ritprijs was er dan ook wel naar: 12 cedi’s (€2,40 voor 120 km). De laatste 20 km moest ik een taxi nemen, en trof een bijzonder vriendelijke chauffeur (40 cedi’s - voor een rit in een veel comfortabelere, versleten Opel Vectra).

Onderweg was bijna geen verkeer, slechts af en toe een gestrande vrachtwagen. Alles wat hier rijdt is minstens 40 jaar oud en waarschijnlijk net zo lang nauwelijks onderhouden. Er waren wel veel stoffige dorpjes en prachtige termietenheuvels te zien. Helaas is het nog niet gelukt om daar een foto van te maken, het busje schommelde te veel en reed te hard.

Enfin, ik ben er nu en heb me om 9.15 ingecheckt. Ik kreeg een zaal van een kamer, die eruitziet als een Tsjechische hotelkamer van voor ‘die Wende’. Badkamer idem dito. Geeft niet, ik zit hier op een schitterende locatie met rust, stromend water, werkend toilet en mooi zwembad. Even twee dagen bijkomen. Niet te geloven dat ik nog geen week weg ben. Ik sta al zo ver met twee voeten in deze totaal andere cultuur. Ik had het net ook fris, terwijl het hier toen 23 graden was 😅. Zou men in Nederland nu heel blij mee zijn.

Om bij het hotel te komen moet je via een toegangspoort het wildpark binnentreden (entree 40 cedi’s). Dit park is het grootste van West-Afrika. Na het inchecken in het hotel heb ik een heerlijk ontbijt besteld. Prachtig uitzicht over het zwembad en de vallei; ik zit heerlijk te genieten en ondertussen weer een hele thermoskan thee naar binnen te slobberen. Er zitten voornamelijk blanke vrijwilligers in dit resort. Je ziet maar zeer zelden blanken in dit deel van Ghana.

Het is nu 12.20 en ik heb heerlijk gezwommen. Dat is ook wel nodig in deze zinderende hitte. Als ik in de verte kijk, zie ik een antilope lopen en in het kleine meer beneden zit een grote olifantenfamilie te badderen. Om me heen hoor ik de mooiste vogelgeluiden. Ik zag onderweg ook een paar prachtige vogels, waarvan ik helaas de namen niet ken. Morgen om 06.45 verzamelen de mensen zich bij de poort voor de wandelsafari (25 cedi’s). Deze duurt twee uur. Ben benieuwd welke beesten we gaan zien.

De rest van de middag heb ik heerlijk gezwommen, gerust, heerlijk gegeten, gelezen en vanavond hebben we met een grote groep mensen op het terras zitten praten en drinken met o.a. de Afrikanen die ons morgen gaan begeleiden op de wildsafari. Ik ben heerlijk een beetje aan het bijkomen.

1. Laura:
    11 januari 2019
    Lekker uitrusten en genieten! 💕
  2. Marian van Driel:
    12 januari 2019
    Lekker, Dick, even weg uit de hectiek! Geniet van de rust en de natuur en veel plezier op je wandelsafari
  3. Marloes:
    12 januari 2019
    Even de tijd genomen om bij te lezen. Wat een prachtig avontuur. Genieten van de verhalen en foto's. Liefs van Marloes en knuffels van de kids!
  4. Marijke:
    12 januari 2019
    Wauw Dick wat beschrijf je het allemaal top 🤗ik geniet met je mee ! Liefs Marijke
  5. Coby:
    12 januari 2019
    Weer leuk om te lezen Dick. Als je weer thuis bent heb je aan je blog een mooie herinnering. Wat leven wij toch in een welvarend land. Geniet nu even van de luxe en al dat moois om je heen
  6. Heleen:
    12 januari 2019
    Ik lees elke dag weer met veel plezier je verhaal Dick. Ik geniet met je mee. Geweldig.
  7. Paul Brok:
    Hoi Dick,
    Wat leuk om deze "verre" verhalen te lezen. Bijzondere belevenissen over een onbekende wereld. Goed om te lezen hoe je hier mee om gaat. Volgens mij al op een Afrikaanse wijze. Veel plezier in het wildpark. Paul