Dag 44 - Naar huis

12 februari 2020 - Houten, Nederland

Daar is-t-ie dan, mijn allerlaatste Thaise vakantiedag, door het coronavirus een klein weekje vroeger dan gepland, maar dat geeft niet, want Ik heb beslist ook zin om naar huis gaan. Sowieso is het altijd fijn om mijn (klein)kinderen met hun partners te zien 😃🥰, alleen het weer maakt het niet zo aantrekkelijk om naar huis te gaan. Wat zal het wennen zijn, na al die zon en hitte 😅. Wat ook weer wennen is, is het dragen van een lange broek. Wat is dat lang geleden.

Om half acht sta ik op en geniet van mijn laatste eierontbijt. Voorlopig even geen ei thuis, ik kan ze al bijna zelf leggen. Daarna ga ik alles inpakken en uitchecken uit mijn hotel. Vervolgens boek ik een Grabtaxi en in vijf minuten is de taxi daar. Ik heb een rit geboekt tot aan het dichtstbijzijnde station van de City Line en binnen een half uur - door de drukke ochtendspits heen - arriveren we bij het metrostation. Daarna met de City Line acht haltes verder, totdat ik, ook weer een half uurtje later bij het vliegveld aankom. Het inchecken voor mijn vlucht is net begonnen. Er staat een enorme rij, maar gelukkig gaat het best snel. De douane is bijna geen probleem, alleen mijn flesje zonnebrandolie - gelukkig bijna leeg- moet ik wel afgeven. Het flesje was net iets te groot.

Overal op het vliegveld staan flesjes met antiseptische lotion om je handen te reinigen, en ook wordt iedereen op lichaamstemperatuur gescand. Voor de rest merk je weinig van het coronavirus.

Uiteindelijk ben ik keurig een uur voordat ik moet boarden bij mijn gate. In de tussentijd heb ik mijn Nederlandse simkaart weer terug laten zetten in mijn mobieltje en geniet ik van een van de duurste cappuccino’s ooit. Een stukje taart sla ik maar eens over vandaag,185 baht, ongeveer €5,50 voor een klein stukje taart, vind ik echt te gortig! Na de koffie ga ik op zoek naar een bank om mijn laatste Thaise geld om te wisselen. Ook dat lukt, ik kan bijna alles wat ik heb, terugwisselen naar euro’s.

Het vliegtuig is te laat aangekomen uit Taipei en daarom vertrekken we met een half uur vertraging. Hopelijk winnen we die tijd onderweg terug, al kan ik me dat moeilijk voorstellen met de straalstroom tegen. Het boarden verloopt voorspoedig en om 13.30 uur beginnen we aan onze directe vlucht van bijna 13 uur naar Nederland.

De vlucht verloopt over het geheel genomen redelijk rustig, al krijgen we wel twee keer te maken met hevige turbulentie. Een keer zo erg zelfs dat er als een soort noodkreet uit de cockpit geroepen wordt: “crew sit”. Twee woorden, niet meer dan dat. Ik had toen net koffie gekregen en die slingerde van links naar rechts in mijn kopje. Ook de landing was redelijk heftig. Gelukkig vlogen we in een heel grote Boeing, en desondanks wiebelden we behoorlijk heen en weer. Ik had er niet aan moeten denken om nu in een kleiner vliegtuig te hebben moeten zitten.

Ik vlieg met Eva Air en de verzorging is meer dan prima. Twee keer warm eten, en echt lekker, en ook nog broodjes tussendoor. Drinken zoveel je wilt; dit is wel heel wat beter dan Ryanair.

Op Schiphol gingen we redelijk snel door de douane, maar het wachten op de koffers ging helaas wel wat traag. Eigenlijk nogal logisch, met zo’n 380 passagiers aan boord. Desondanks kon ik met één minuut speling mijn trein naar Houten halen. Daarna nog een kwartiertje wandelen - wat is een kwartier lopen, na al de wandelingen die ik in de afgelopen weken gemaakt heb - en om 22.40 ben ik in mijn oude vertrouwde huisje 😃! Snel douchen, tandenpoetsen en een heerlijk zachte matras, zalig 😋!!

Tot zover mijn verslag over de terugreis. Als allerlaatste dan nog enkele observaties over Thailand:

Ik heb nog geen enkele afwasmachine gezien in dit land. De meeste Thai doen hun vaat, liefst hurkend, in een grote ijzeren bak buiten op straat. Afdrogen doen ze niet, ze laten de vaat even in de zon staan en alles is zo weer droog. Dit is wel belangrijk, want aanhangend water kan zomaar een flinke diarree veroorzaken.

Ging ik met angst voor voedselvergiftiging of diarree naar dit land, en durfde ik vooral in het begin van mijn vakantie nauwelijks buiten de ‘gebaande paadjes’ te eten, deze schroom is nu helemaal verdwenen. Natuurlijk moet je goed oppassen waar en wat je gaat eten, maar als je een beetje je verstand gebruikt, zijn er geen problemen.

Ik heb al vaker gezegd dat de mensen in dit land zo vriendelijk zijn. In alle weken dat ik hier was heb ik me echt nooit bedreigd gevoeld - ondanks dat ik soms in heel donkere achterafstraatjes liep. Ook heb ik nooit de indruk gehad dat men mij wilde oplichten. Eerder het tegenovergestelde. De Thai zijn over het algemeen een heel rustig, tevreden en behulpzaam volk en laten je meestal met rust. Word je een keer op straat aangesproken dan weet je dat je dat geld kan gaan kosten. Dan zijn het mensen die je iets te koop aan willen bieden. En dat mag; het is tenslotte hun bestaan.

Ze zeggen dat het verkeer zo chaotisch is hier, maar op zichzelf valt dat wel mee. Het is wel een gestructureerde chaos. Alles rijdt door elkaar heen, maar iedereen geeft elkaar wel de ruimte. Er wordt bijna niet geclaxonneerd, alleen als voetganger heb je het wel zwaar. Ook al sta je op een zebrapad, zelden zal er iemand voor je stoppen. Hier geldt, wachten tot het iets rustiger wordt en er dan maar het beste van hopen.

Wat ook anders is dan in Nederland, is dat je door een rood stoplicht mag rijden als je links afslaat. Alhoewel de Thai ook gewoon door rood rijden als ze rechtdoor gaan, of rechtsaf slaan. Als er niemand aankomt, rijden ze gewoon verder.

Je mag niet lopen op roltrappen en je moet je per se vasthouden aan de rolband.

Wat is het koud in het openbare vervoer, ook in de winkels - die airco - er is enorm veel temperatuurverschil.

Grootouders doen de opvoeding van hun kleinkinderen, zodat hun eigen kinderen kunnen werken en/of carrière kunnen maken.

Zou ik weer terug willen naar Thailand? Jazeker, volmondig ja, maar dan liever niet meer alleen. Wat zou het leuk zijn om direct met iemand onze ervaringen en belevenissen, maar ook onze twijfels te delen. Nu is het wel vaak een beetje een eenzame bedoening; daarmee bedoel ik beslist niet dat ik zielig ben, hoor!

Ik heb een echt fantastische vakantie achter de rug! Voor een deel komt dat ook door het schrijven van deze blog. Het is dan net of je in gedachten met een heleboel mensen aan het praten bent. Dat brengt mij er dan ook toe om iedereen hartelijk te bedanken voor het (willen) lezen van mijn blog. Daarnaast bedank ik je ook voor al die tientallen reacties; zo fijn die interactie; zo fijn om te merken dat mensen met je meeleven 😍!

Komt er ooit nog ook een volgende blog? Eerst maar eens met de familie en vrienden op vakantie 😃🥰😃 en wie weet ga ik aan het eind van 2020 de winter weer ontvluchten en komt er dan weer een volgende blog...

Beste allemaal, nogmaals dank en heel graag (persoonlijk) tot ziens, bye bye 😃👋!!

1. Lieneke:
    12 februari 2020
    Wauw knap hoor, nu alweer de laatste blog online! Je hebt het echt volgehouden om elke dag iets te posten. Ik vond het heel leuk om te volgen, eigenlijk elke dag startte ik met jouw verslag. En dan nu tot vanavond! Heel fijn om je weer te zien!! :D xxx
  2. Dick:
    12 februari 2020
    😚🥰 Dank Lien! Speciaal daarom heb ik vannacht rond vier uur mijn laatste blog nog verder afgerond. Het was me een genoegen. Tot vanavond, ik verheug me erop om jou en alle mannen te zien 😘😘😘😘!
  3. Laura:
    12 februari 2020
    Ooh no! De laatste alweer, wat ging dat snel zeg!! Leuk die weetjes zo op een rij, leerzaam! Fijn dat je heb genoten en nog fijner dat je weer veilig thuis bent 💕
  4. Dick:
    12 februari 2020
    Ja helaas wel, Lau 😢. De tijd is omgevlogen, maar gelukkig is er ook veel om voor thuis te komen 😀. Fijne dag en succes met je examen 😘😘!
  5. Monique Weterman:
    12 februari 2020
    Jammer dat ik tijdens mijn ontbijt en voordat ik naar werk ga geen blog meer van je kan lezen .
    Was weer leuk Dick en nu weer veilig in ons grijze winderige kikker landje.
  6. Dick:
    12 februari 2020
    Dank Monique. Ja, mijn arme armen voelen erg koud aan boven de deken. Succes op je werk en doe iedereen daar de groeten van mij svp 😀👋
  7. Francis:
    12 februari 2020
    Wat Monique schrijft telt ook voor mij.. lekker tijdens het ontbijt jouw blog lezen en dan naar school. Jammer dat het voorbij is. Maar super fijn Dick dat je weer veilig thuis bent. Geen gedoe gehad met virussen 🦠. Fijne tijd thuis en gelukkig staat de volgende vakantie alweer gepland. Dick, tot gauw 🥗. Groet, Francis
  8. Dick:
    12 februari 2020
    Dankjewel Francis 😀, heerlijk om te lezen ☺️! Ik ga maar eens op zoek naar kaas en melk nu. Zo gemist! Fijne dag en graag tot spoedig ziens 😀👋
  9. Anja:
    12 februari 2020
    Mooie afronding Dick en zo lang alleen, is in een andere cultuur ... ja ik kan me voorstellen dat je dat wilt delen in het fysieke ...

Nu weer aanpassen aan Nederland en genieten van je gezin.

Ik heb genoten van je verhalen en zo kunnen reizen ... wat een zegen, het kriebelt dan zeker ...
  10. Dick:
    12 februari 2020
    Dank Anja, ook voor je vele reacties. En kriebelen doet get zeker! Wat is het koud trouwens. De volgende twee vakanties staan al gepland!!
  11. Coby:
    12 februari 2020
    Fijn dat je weer veilig thuis bent. Ik heb met plezier je blog gelezen, bedankt. We zien je binnenkort
  12. Dick:
    12 februari 2020
    Dank Coby, ik heb er nu al zin in 😃😃😋! Tot volgende week!
  13. Gerard en Rita:
    12 februari 2020
    Goed om te lezen dat je veilig geland bent en weer veilig thuis bent gekomen Dick.
    Even wennen aan de lange broek, de dikkere trui 🙃en genieten van alle plannen die je in het vooruitzicht hebt. Tot gauw.
  14. Dick:
    12 februari 2020
    Dank beiden! Ik zit nu lekker in de zon achter het raam en dat vergoedt al veel! Groetjes, Dick 👋
  15. Petra:
    Welkom thuis. Ik heb genoten van je verhalen. Old memories over Thailand
  16. Dick:
    12 februari 2020
    Fijn Petra, dank, het was erg leuk om te mogen doen 👋
  17. Fred:
    12 februari 2020
    Welcome home, Dick! Bedankt voor je fantastische reisverhalen. :-)
  18. Dick:
    12 februari 2020
    Thanks Fred! Het was heerlijk om ze te mogen beleven. Goede reden om het nog maar eens te doen 😉😀. Zie je snel 👋
  19. Anita:
    12 februari 2020
    Ook ik zal je dagelijkse blog missen. Leuk om 's morgens in de trein te lezen als ik onderweg ben naar mijn werk. Maar fijn dat je weer heelhuids thuis bent!
  20. Dick:
    12 februari 2020
    Dank Nita, als ik dit zo lees, moet ik maar snel weer op reis gaan 😉😀! Tot snel 👋
  21. Jan en Carla:
    12 februari 2020
    Hoi Dick, wij hebben bewondering voor hoe jij (in je eentje) Thailand hebt bereisd, er volop van hebt genoten, vraagstukjes hebt opgelost en ons dagelijks deelgenoot hebt gemaakt van je belevenissen! Ook wij zijn heel blij dat je gezond weer bent aangeland op de Camp, met ongetwijfeld een rugzak vol mooie herinneringen. Er zullen er vast nog vele volgen want uitgereisd ben jij nog lang niet! Groetjes, Jan en Carla
  22. Dick:
    12 februari 2020
    Dank en hoe gelijk jullie hebben. Ik hoop dat jullie ook nog veel van die fantastische reizen mogen maken. Ik vond het in ieder geval heerlijk om te kunnen doen! Groetjes, Dick
  23. Anja en Arie:
    12 februari 2020
    Fijn weer veilig thuis met alle mooie vakantie belevenissen uit Thailand. We zullen je blog missen, iedere morgen met plezier gelezen. Bedankt en groetjes. Arie en Anja 🙋‍♂️🙋‍♀️
  24. Dick:
    12 februari 2020
    Wat fijn om te lezen, heerlijk zo’n reactie. Ik ga het ook missen 😉. Dank en groet, Dick 🙋🏼
  25. José Schuurmans:
    12 februari 2020
    Zo fijn dat je ons een stukje mee op reis hebt genomen. Je hebt er een mooie reis van gemaakt. En nu fijn thuis terug aankomen en genieten van andere dingen. Ben benieuwd naar je volgende reis. Lieve groet José
  26. Dick:
    Heel graag gedaan, José 👍! Dank! Ik houd jullie op de hoogte. Groetjes, Dick
  27. Nicolette:
    14 februari 2020
    Ha Dick, ik heb met plezier je verhalen gelezen! Dank daarvoor!
    Hartelijke groeten
    Nicolette
  28. Dick:
    Hoi Nicolette, dank voor je bedankje 😃😉. Groetjes, Dick
  29. Monique Heij:
    Hoi Dick ,
    Bedankt voor het delen van je belevenissen.
    Geniet thuis van je familie.
    Groetjes Monique
  30. Dick:
    14 februari 2020
    Andersom, jij bedankt voor het lezen en de reacties, Monique. 😃😃 Heel fijn! Groetjes, Dick