Dag 37 - Een natuurwandeling

5 februari 2020 - Pai, Thailand

De tijd vliegt, over een week hoop ik alweer thuis te zijn (zoals ik in mijn blog van gisteren schreef). Over tijd gesproken. Ik zie zo vaak dat men hier in Thailand in een totaal andere eeuw leeft. Hoe zit het eigenlijk met de jaartelling in Thailand? In Thailand heeft men vele eeuwen lang steeds afwijkende jaartellingen gebruikt. Tot het jaar 1888 gebruikte men de Thaise maankalender. Daarna werd echter overgestapt op de Thaise zonkalender die overeenkomt met de opbouw van de gregoriaanse kalender. Tot 1 januari 1941, echter, begon het nieuwe jaar in Thailand pas in april, op de eerste dag van het Songkran festival. Tegenwoordig hanteert men vaak de Boeddhistische jaartelling  in plaats van de westerse jaartelling. De Boeddhistische jaartelling begint in 543 voor Christus, zodat de jaartallen in de Thaise boeddhistische kalender 543 hoger zijn dan in de gregoriaanse kalender; zo leeft men dit jaar, 2020, in Thailand dus in het boeddhistische jaar 2563.

Voor ik ga ontbijten, maak ik een account aan bij EvaAir, de maatschappij waarmee ik terugvlieg, en trakteer mezelf op een goede zitplaats op de terugreis in het vliegtuig naar Nederland. Hopelijk ondervinden we geen last van de eerste grote storm die na het komende weekend in Nederland wordt aangekondigd 😱!

‘s Ochtends is er bij mijn hotel maar ėėn zespersoons tafel die in de zon staat. Meestal ga ik daar zitten ontbijten, net als vandaag. Het leuke daarvan is, is dat andere mensen graag ook in de zon zitten en dan gezellig aanschuiven. Zo ook vanmorgen. Een heel sympathiek, jong Duits stelletje schuift aan en we zitten heel gezellig een flinke poos te keuvelen over uitstapjes in de buurt.

Wat uitstapjes betreft, vandaag ga ik het nog rustiger aan doen. Ik blijf nog maar drie dagen hier in Pai en wil nog zo veel mogelijk genieten van het mooie, niet zo’n hete weer als in Chiang Mai of Bangkok binnenkort. Ik brom een kilometer of zes verderop en maak dan een mooie natuurwandeling langs een riviertje. Wat is de natuur toch mooi hier. Wat ik vooral mooi vind, zijn de bananenplanten. Nooit geweten dat die maar een jaar groeien, bananen geven en daarna weer afsterven.

De middag verbreng ik weer heerlijk lezen en zonnend aan het zwembad. Dat wordt nog wat als ik volgende week weer thuis ben 😢, maar gelukkig duurt het niet lang meer voordat ook in Nederland de lente weer begint!

Zo rond half zes ga ik weer Pai in en eet nog een keer een heerlijke pizza. Daarna weer terug naar mijn hotel, alwaar ik een bericht zie van het boekingskantoor van mijn oorspronkelijke terugvlucht met China Southern. Tegen €55 onkostenvergoeding mag ik mijn vlucht met China Souterrain annuleren. Ik ben benieuwd of ik überhaupt nog iets terug krijg. Ongetwijfeld ontdekken ze vast wel extra onkostenposten, waardoor ik misschien wel helemaal niets terug krijg op mijn geannuleerde reis.... Enfin, we zullen wel zien. Voorlopig maar weer tot morgen 😃👋!

1. Marijke:
    5 februari 2020
    Wat een leven heb je toch daar! Heel lastig dat het binnenkort ten einde zal gaan komen, maar ik ben heel blij dat we je binnenkort weer kunnen knuffelen :-D Geniet van de laatste dagen Pai: het heerlijke weer, de rust en de prachtige natuur!
    Liefs!
  2. Dick:
    5 februari 2020
    Wat lief van je Puck 😘! Ik blijf zeker genieten, al voel ik al wel wat pijn van het naderende afscheid hier. Het is hier zo heerlijk 😀! Maar jullie zien en knuffelen, maakt alles goed 😃
  3. Anja:
    enjoy

... zie een gemoedelijkheid wb geld verschijnen ...

Heerlijk dat genieten van een land, ook dat verdiepen in het beginsel tijd, boeiend he
  4. Dick:
    5 februari 2020
    Klopt allemaal Anja, het is altijd leuk om iets meer van een land te weten te komen!
  5. Coby:
    5 februari 2020
    Heerlijk nog een paar dagen genieten. Ik hoop dat het weer hier niet erg tegenvalt maar ik vrees het ergste.💨🌬🌬🌨🌨. Maar weer thuis komen zonder moeilijkheden is ook heel fijn. Geniet ervan
  6. Dick:
    5 februari 2020
    Dank Co! Ik geniet nu nog meer, kan haast niet 😉!
  7. Monique Heij:
    5 februari 2020
    Geniet nog even, en succes met de terugreis!
  8. Dick:
    Dank Monique 😃👋
  9. Senja:
    5 februari 2020
    Het klinkt allemaal heel jaloersmakend fijn Dick! En mooi dat je de terugtocht om hebt kunnen boeken.
    Dus groot gelijk...nog een paar dagen heerlijk genieten!!!
  10. Dick:
    5 februari 2020
    Dank Senja, ja er zijn ergere plekken om te vertoeven! Ik ga door met genieten. Groetjes 😃👋