Dag 36 - Naar de Karen indianenstam

4 februari 2020 - Pai, Thailand

Goeiemorgen allemaal 😃! Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik nog niets gehoord over mijn terugreis. Ik hoop later vandaag wel iets meer te weten te komen. Mocht dat zo zijn, dan meld ik het uiteraard ook weer hier.

Na het ontbijt ga ik op zoek naar het dorp van de Langnekvrouwen. Deze vrouwen behoren tot de stam van de Karen, een volk dat volgens sommige overleveringen oorspronkelijk uit de Gobiwoestijn komt. Rond de 17e en 18e eeuw migreerden zij naar onder meer Thailand. Veel vrouwen dragen vele halsringen, waarmee ze hun nek 'oprekken' door onder andere de schouderbladen en ribben naar beneden te drukken. Zij zijn ook een van de stammen die het sterkst vechten tegen de overheersende junta van Myanmar. Zij hebben een vrijheidsleger. Veel van hun vrijheidsstrijders zijn gevlucht naar de jungles van Myanmar en Thailand en zijn daardoor statenloos. Er wonen meer dan 200.000 vluchtelingen in vluchtelingenkampen in Thailand. De junta in Myanmar brandt regelmatig de kampen net over de grens van Thailand plat. Ongelofelijk eigenlijk, dat dit zo dichtbij gewoon nog gebeurt. Niet hier in Pai, maar op nog geen 200 km.

Het dorp dat ik ga bezoeken, ligt op loopafstand van het centrum van Pai, zo’n twee kilometer. Eigenlijk heb ik erg getwijfeld of ik wel naar deze stam moest gaan. Het verwordt zo snel tot ‘aapjes kijken’ en dat is wel het laatste wat ik wil. Uiteindelijk heb ik toch besloten om te gaan, al was het alleen maar doordat je door entree te betalen, deze mensen financieel ondersteunt. Ook kun je hier heel mooie, zelfgemaakte spulletjes kopen. Ik praat ook even met een van de vrouwen die een klein beetje Engels spreekt. Ze vertelt me dat ze eigenlijk altijd pijn in haar nek heeft, gelukkig niet veel, maar toch... En dat terwijl men eigenlijk niet eens weet waarom men deze versiering draagt!

Na mijn bezoek aan het dorpje ga ik weer de huur voor mijn motorscooter betalen, nu voor slechts twee dagen, aangezien ik nog steeds niet weet wanneer ik hier wegga. Dat hangt weer af van hoe omregelen van mijn terugreis gaat verlopen. Gelukkig heb ik twee fantastische dochters die allebei een telefoontje voor mij in Nederland plegen. Met mijn Thaise simkaart is het namelijk zo goed als onmogelijk om naar Nederland te bellen. Dit is wat ik in de loop van de dag van mijn dochters over mijn terugreis verneem:

* N.a.v. een telefoontje naar de alarmcentrale van mijn reisverzekering: eigenlijk kunnen zij nu niet veel anders doen voor mij dan een notitie maken van mijn probleem. Dit is belangrijk omdat dat dan later kan worden meegenomen in de beoordeling of ik iets vergoed krijg. Ik moet contact opnemen met China Southern en melden dat zij mij voor een onmogelijk probleem hebben gesteld door het reschedulen van mijn vlucht. De vlucht naar Guangzhou gaat nog wel door, maar inmiddels is de vlucht van Guangzhou naar Schiphol geannuleerd 😱. De vraag aan hen is wat zij kunnen doen voor mij om dit op te lossen.

* N.a.v. het telefoontje met China Southern: ik heb via een andere organisatie geboekt dus moet die organisatie omboeken of annuleren. Op dit moment is het zo dat veel vluchten van China Southern naar Amsterdam gecanceld worden. Het zou best mogelijk zijn dat ze over enige tijd helemaal (moeten) stoppen met vliegen naar Europa vanwege het Coronavirus. In principe zou ik recht moeten hebben op restitutie, maar dit moet dan allemaal via de organisatie lopen waarbij ik geboekt.

De middag breng ik weer lezend, zonnend, zwemmend, maar ook denkend door aan het zwembad. Ik besluit dat ik vanavond na het eten knopen ga hakken.

Na het eten (twee Thaise gerechten) besluit ik om toch maar een rechtstreekse vlucht van Bangkok naar Schiphol te gaan boeken. Het goedkoopst is het om op dinsdag te vliegen; dan kan ik een vlucht boeken voor €362, op een andere dag is de goedkoopste vlucht €625 😱! Dit wordt dan het begin van een heel drukke avond. Ik moet nu in een keer heel veel dingen tegelijk regelen, want alle puzzelstukjes grijpen in elkaar.

Mijn laatste vakantieweek gaat er als volgt uitzien: ik blijf nog tot 07/02 in mijn huidige hotel in Pai. Dan neem ik komende vrijdag om 11.00 de bus over de 750-bochtenweg naar Chiang Mai. In Chiang Mai heb ik t/m 09/02 weer hetzelfde hotel geboekt als vorige week, nl. het Safe House Court hotel. Nu ben ik in de gelegenheid om in Chiang Mai, na het Chinese Nieuwjaar, nóg een van hun hoogtepunten van het jaar te gaan bekijken: https://www.thailandblog.nl/evenementen-en-festivals/agenda-chiang-mai-bloemenfestival-7-9-februari/ Dan heb ik ook een vlucht geboekt van Chiang Mai naar Bangkok op 09/02 om 11.55. Een vlucht is nog geen €10 duurder, maar wel meer dan negen uur sneller dan de trein! Verder heb ik ook een hotel geboekt in Bangkok, het Roof View Place, ook weer hetzelfde als in het begin van mijn vakantie. Zij leveren een erg goede transfer naar het vliegveld, liggen heel centraal en toch rustig en hebben een heerlijk ontbijt. Als laatste heb ik ook een rechtstreekse vlucht geboekt van Bangkok naar Schiphol op 11/02 om 12.50, ETA Schiphol 19.35 (ik win 6 uur op de terugvlucht 😃), zodat ik op een mooie tijd in de avond weer thuis kan zijn. Ik ben nu wel een weekje eerder thuis dan gepland, maar hoop op deze manier wel een quarantaine te ontlopen en zo met de kinderen en onze vrienden in de voorjaarsvakantie op reis te kunnen.

De vlucht via China heb ik expres nog niet gecanceld. Dat kan ik nog t/m 11/02 doen. Ik wil daar nog even mee wachten, want hoe nijpender de situatie wordt, hoe groter de kans is dat ik nog iets gerestitueerd krijg.

Je ziet, ik heb een heel nuttige avond achter de rug! Om precies 23.00 ben ik klaar met het regelen van dit alles (lang leve het internet!) en is het voor mij weer tijd voor mijn nachtrust! Tot morgen maar weer 😃👋!

1. Francis:
    Heel verstandig Dick.
    Geniet van de laatste paar dagen en een goede terugreis.
  2. Dick:
    Dankjewel Francis 😃👋
  3. Marijke:
    4 februari 2020
    Verstandige keuze pap! Denk dat je zo de beste oplossing hebt gevonden. Ik ga hopen op restitutie 😘 wat een avontuur zo!
  4. Dick:
    4 februari 2020
    Nou hè? Wel fijn om jullie weer eerder te zien 😘!
  5. Petra:
    4 februari 2020
    Goed geregeld, Dick. Dit zal vast wat rust geven. Goede reis.
  6. Dick:
    Dankjewel Petra 😃👋!
  7. Anja:
    Ja, goed gedaan ...

En fijn dat je naar de Karen bent geweest met een eigen intentie ...
  8. Dick:
    Dank 😃👍👌👋
  9. Jacques:
    Goed gedaan Dick!
  10. Dick:
    😊😀👍. Dank Jacques
  11. Li-yu:
    4 februari 2020
    Fijn dat je het allemaal geregeld hebt! Geniet nog van deze week!
  12. Dick:
    Dank Li-Yu 😃👌👋
  13. Fred:
    4 februari 2020
    Fijn dat het gelukt is om je terugvlucht te regelen. Ik maakte me al wat zorgen. Geniet nog van je laatste vakantiedagen in Thailand!
  14. Dick:
    Ga ik zeker doen hoor Fred. Ben er trouwens al druk mee bezig 😉😃. Groetjes 👋
  15. Jacqueline:
    4 februari 2020
    Fijn dat je alles hebt kunnen regelen. Nu nog een weekje genieten! ☀️😀
  16. Dick:
    Dank Jacqueline. Doe ik hoor! Je moest het eens zien hier nu 😃
  17. Heleen:
    4 februari 2020
    Ik denk dat je dat goed geregeld hebt zo. Heel verstandig, dit zijn geen dingen waarbij je risico moet nemen. Geniet er nog even van en vast een goede terugreis. ☕️🍰🍺🍪
  18. Dick:
    4 februari 2020
    Dank Heleen, ik zit nu heerlijk op een terrasje te genieten van een pizza 🍕 😃😋!
  19. Coby:
    4 februari 2020
    Goed bezig Dick, geniet van je laatste week
  20. Dick:
    4 februari 2020
    Dank Coby! Ben er druk mee bezig 😀👋!
  21. Gerard en Rita:
    4 februari 2020
    Wat een goede beslissing Dick nu wij hier steeds ongeruster werden door de verhalen vanuit de media. Je hebt nog een paar dagen. Geniet ervan.
  22. Dick:
    Ook jullie bedankt 😊! En dat genieten gaat hier automatisch 😉😃👋