Dag 13 - Eten bij John en Pui

12 januari 2020 - Khon Kaen, Thailand

Vannacht gelukkig geen trillende en piepende mobieltjes, maar wel ‘s ochtends om vijf uur de eigenaren van die mobieltjes die naar het vliegtuig vertrokken. Helaas ging dat wel gepaard met het nodige geluid, maar daarna was het weer heerlijk rustig!

Rond half tien ga ik maar eens op jacht naar een ontbijtje op straat, maar waar ik ook kijk, nergens kan ik (nog?) iets te vinden, dus ga ik bij Tesco’s maar wat inkopen doen voor het ontbijt. Ik koop een cheese bread stick (heb zo’n zin in iets hartigs), een croissantje en een flesje Minute Maid jus d’orange. Terug bij mijn hotel stuit ik op best wel wat smaakverschillen met Nederland. De jus d’orange is gelukkig geen sinaasappellimonade, maar wel ‘echte’ jus d’orange, helaas sterk aangelengd met gember; de kaascroissant mist enige kaasmaak, want over de kaas heen, zit een dikke laag onzichtbare zoete jam. Alleen de croissant smaakt zoals je ze in Nederland koopt.

Om half elf laat ik een Grabmotor voorrijden en ga ik de stad in. Vandaag op zoek naar een aardigheidje voor Pui die voor mij gaat koken. Ik begrijp van John dat ze gek is op iets hartigs, nou, probeer dat maar eens te vinden in het land der zoetekauwen.

Ik slenter ik op mijn dooie gemakje over een heel grote overdekte markt. Helaas, niets hartigs, of je zou vlees moeten kopen. Nou, dat is wel het laatste wat je moet doen, want dat ligt hier al vanaf ‘s morgens vroeg onbedekt in de hitte. Dan maar verder naar het grote Central Plaza. Daar hebben ze hopelijk wel iets. Voor het winkelcentrum is het heel druk. Het leger staat voor het gebouw om wapens te tonen aan geïnteresseerde kinderen. In het winkelcentrum is het een grote chaos van ouders met ontzettend veel kinderen. Het is de jaarlijkse Kids’ Day. Het stikt van de marktjes met allerlei kinderprodukten. Opvallend is het aantal dierenkraampjes. Hier kun je vandaag gewoon een hondje of ander diertje kopen en mee naar huis nemen. Op de derde etage vind ik een Amazon coffee bar waar ik even pauze neem.

Onder in de kelder van het winkelcentrum vind ik na lang zoeken een overheerlijk echt Franse kaasje dat ik voor Pui meeneem voor vanavond.

Op de weg terug neem ik twee keer een Bahtbus en kom bijna voor mijn hotelletje uit. Even een lekkere kaastosti halen bij de 7-Eleven en daarna naar het zwembad bij mijn hotel.

Om 16.00 uur is John bij me en brengt ons naar hun huis. Daar staat de tafel al keurig gedekt met overheerlijke Thaise gerechten die Pui vandaag heeft gemaakt. Een grote schotel met kippenvlees en gewokte groenten, rijst, zelfgemaakte loempia’s, een pot vol met allerlei rauwe groenten en bier in overvloed. Dit is écht smullen. Wat echt anders is dan wat wij gewend zijn, is de pot met rauwe groenten. Allerlei soorten groenten, zoals Chinese kool, lente-ui en andere groenten waarvan ik de naam niet ken, staan met hun losse bladeren in een grote pot bij de tafel. Het is de bedoeling dat je een groot blad pakt, daar de rijst met het vlees op schept en het daarna oppeuzelt. Zelden zo lekker gegeten 😋!

Na het eten bezoeken we een avondmarkt. Deze is alleen op zaterdagavond. Wat ze doen, is een grote, doorgaande weg in de stad afsluiten en dan volbouwen met allerlei kraampjes. Heel veel eetkraampjes, maar ook weer veel dierenkraampjes (zo’n poezelige pup kost hier ongeveer €120), fruit, kleding en sieraden. Wat een heerlijke bedrijvigheid. opvallend is ook het grote aantal studenten dat staat te zingen en geld op te halen voor scholen op het platteland. Scholen waar men nauwelijks geld heeft voor boeken, of wat dan ook.

Vervolgens stuiten we op weg terug naar mijn hotel op een lichtshow in het park vlak bij het Central Plaza. Daar stappen we nog even uit, maken foto’s en kijken vol verbazing rond. Erg mooi ook.

Daarna brengen John en Pui mij thuis en ga ik mijn blog schrijven. Rond 23.30 duik ik weer onder de wol. Benieuwd naar wat de dag van morgen mij weer gaat brengen 😃👋!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monique Weterman:
    12 januari 2020
    Zo te horen is je brug nog steeds heel😬
    Ik ben “jaloers” op de temperatuur die ik zie in de app 33 graden heerlijk .
  2. Dick:
    12 januari 2020
    Gelukkig wel Monique. Voorzichtig kauwen maar. En ja de temperatuur is zeer behaaglijk. Ik vond het vanmorgen zelfs wat fris toen het 26 graden was. Zo snel je eraan went!
  3. Li-yu:
    12 januari 2020
    Leuk om je zo te volgen, Dick! Hopelijk blijft je brug heel tot je weer in NL bent. We kijken uit naar de komende verhalen.
  4. Dick:
    12 januari 2020
    Wat fijn Niek en Li-Yu 😃😃. Ik hoop het ook 😅 en ik probeer te blijven schrijven ✍️ 👋