Dag 1 - het vertrek. Op naar China - Guangzhou

30 december 2019 - Guangzhou, China

Nou, daar ga ik dan weer! ’s Morgens vroeg, iets over achten, trek ik de deur achter mij dicht en wandel eerst naar Lieneke die vlak bij mij woont. Samen wandelen we naar het station. Ik beweeg me voort als een soort buideldier: een grote rugzak achter op de rug en kleine ‘rug’zak op de buik, samen nog geen 14 kilo. Goed te doen, ik heb veel minder spullen meegenomen dan naar Ghana.

Wat blijft het toch altijd weer spannend! Je blijft je steeds afvragen, heb je niets vergeten, rijden de treinen wel op tijd, is er geen vertraging ergens? Op een gegeven moment geef ik mezelf maar over en dat voelt veel beter.

Ik heb me aan het advies gehouden om bij intercontinentale vluchten drie uur van tevoren in te checken; dus keurig op tijd arriveer ik om 09.30 op Schiphol. Inchecken had ik gisteren thuis al gedaan, dus gelijk naar de balie om mijn grote rugzak af te geven. Als een razende vlieg ik door de douane en strijk ik neer bij de McDonald’s 😱. Gelukkig is de cappuccino daar wel lekker en die neem ik mee de lounge in. Lekker mijn krantje lezen, vliegtuigen en mensen bekijken, heel veel lieve appjes (dank!) beantwoorden, een paar mensen bellen en de tijd vliegt voorbij.

Als laatste passagier meld ik mij aan in het vliegtuig (ik wil zo kort mogelijk in het vliegtuig zitten) en loop door naar mijn plek. Ik heb een week geleden al stoelen gereserveerd en de allerachterste stoel (van een setje van twee stoelen naast elkaar) bij het raam is voor mij. Ik heb veel beenruimte, kan mijn handbagage naast mij neerzetten en kan gemakkelijk overal bij. Daarnaast heb ik nog een ongelofelijke mazzel: de stoel naast mij is en blijft leeg! Armleuning in het midden omhoog en deze meneer zit prinsheerlijk! Ik ben de enige passagier die niemand naast zich heeft zitten 🙏.

Ik vlieg met China Southern, een dochter van KLM, in een Boeing 787-9, een enorm groot en nieuw toestel. Op mijn stoel liggen al klaar: deken, headset en een mooi tasje met slaapmasker, tandenborstel, tandpasta en kam (heb ik erg hard nodig 🤣).

We vliegen over Rusland naar China. Op het moment dat ik deze regels schrijf, vlieg ik over Moskou. Helaas is het hier nu al donker (15.00 uur Nederlandse tijd!) en kan ik dus buiten niets zien.

We hebben net een zeer smakelijke lunch geserveerd gekregen: rijst met vis en gestoomde groenten; erg lekker! Niets dan lof voor deze vlucht tot nu toe. Zeer vriendelijk personeel, lekker eten en drinken, voldoende ruimte en recente films! Prima te doen👌!

Ik maak na deze vlucht van 10,5 uur een stop in Guangzhou China; moet daar tweeëneenhalf uur wachten en vlieg dan in drie uur in zuid-westelijke richting verder naar Bangkok. De reden dat ik deze omweg maak, is een financiële. Met deze omweg bespaar ik een kleine €300, best veel geld voor deze vervroegd gepensioneerde.

De taal aan boord is wel een beetje een ding. Het is een volledig Chinese bemanning en toen ze mij vroegen wat ik wilde drinken en ik zei: “graag ice-tea”, kreeg ik een glas gloeiendhete thee, waarin ze een flink blok ijs hadden gedaan 😂! Later, om 01.45 uur, kregen we een ontbijtje geserveerd; erg lekker: worstje, baked beans, rösti en ei, en op mijn vraag of ik er een broodje ham bij kon krijgen, kreeg ik na vijf minuten een warme croissant 🤔🤣.

Na een heerlijke Franse speelfilm ga ik mijn ogen maar eens even sluiten. Slapen lukt helaas niet.  Het is nu 3 uur ‘s nachts, Chinese tijd (om sneller aan het tijdsverschil te wennen wordt geadviseerd om z.s.m. je klok gelijk te zetten met die van het land waarin je landt), en ik zie dat ik nog meer dan drie uur moet vliegen. De vlucht verloopt gelukkig bijzonder rustig.

Alleen aan de paar niet-Chinese passagiers wordt gevraagd een goede review te schrijven over China Southern. Dat doe ik heel graag; ik heb absoluut niet het gevoel zo lang te hebben gevlogen.

Keurig op tijd, om 06.20 uur, landt het vliegtuig in Guangzhou. Nu op zoek naar mijn volgende vlucht. Dat verslag volgt in mijn volgende log 👋!

1. Anja:
    good job
  2. Dick:
    😀👌
  3. Francis:
    31 december 2019
    Hoi Dick, wat bijzonder om te lezen. Een dag eerder (29 dec) hebben wij onze dochter afgezet op Schiphol. Ze vloog met dezelfde maatschappij (zelfde vliegtuig), zelfde tijd en ook een tussenstop op Guangzhou China. Daarna is zij doorgevlogen naar Sydney.
    Dick een hele fijne reis en verblijf en alvast een heel gezondheid en liefdevol jaar. Warme groetjes....ik ga nu in de rij staan bij de bakker voor die lekkere oliebollen 😋
  4. Dick:
    31 december 2019
    Oh wat heerlijk! Voor mij helaas geen oliebollen dit jaar! 😢. Jullie ook de allerbeste wensen, Francis!
  5. Hans en Nita:
    Fijne reis Dick. En voor jou al bijna nieuwjaar. Gelukkig en gezond 2020
  6. Dick:
    31 december 2019
    Dankjewel beiden! Ik wens jullie hetzelfde!
  7. Ineke:
    Hoi Dick,

Je avontuur is begonnen. Wel bijzonder hoor. Wens je heel veel plezier!!
  8. Dick:
    31 december 2019
    Zeer bijzonder, Ineke. Het begin is prima. Fijne jaarwisseling en de beste wensen!
  9. Monique Weterman:
    31 december 2019
    Weer een genot om te lezen Dick, heel veel plezier en alvast een gelukkig gezond en een reis vol jaar toegewenst.
  10. Dick:
    Ik wens je hetzelfde, Monique 👌😀
  11. Josien:
    31 december 2019
    Dit klinkt als een goed begin van een mooi avontuur..! Hele goede tijd gewenst Dick :-) En natuurlijk ook alle goeds voor het nieuwe jaar..!!
  12. Dick:
    31 december 2019
    Dank, Josien! Uiteraard ook voor jou!
  13. Fred:
    31 december 2019
    Mooi Dick! Nu eerst even acclimatiseren. Veel plezier!
  14. Dick:
    Dank Fred, het is hier zo heerlijk warm 🥵. Fijne jaarwisseling 👋
  15. Coby:
    31 december 2019
    Een fijne vliegreis zo te lezen. Het wordt vast een bijzondere reis. Ik geniet nu al van je verhaal. Een mooi 2020
  16. Dick:
    Dank Co! Jullie ook een mooi 2020 en tot 20/02/2020. Mooie datum😀
  17. Heleen:
    Hoi Dick,
    Ik wens je verder nog een fantastische reis toe. Het eerste reisverslag klinkt weer veelbelovend. Fijne jaarwisseling en veel geluk en gezondheid in 2020!
  18. Dick:
    31 december 2019
    Dank, Heleen! Ook voor jullie!
  19. Christian Hertogh:
    31 december 2019
    Wat fijn dat we jouw reis weer kunnen volgen!!
    Veel plezier!
  20. Dick:
    31 december 2019
    Dank, jullie ook een goede reis en veel plezier in de warmte 😀👋
  21. Gerard en Rita:
    31 december 2019
    Het eerste stukje van je reis zit erop en zo te lezen is het een veelbelovende start van een nieuw avontuur. We blijven graag op de hoogte en wensen je een hele mooie tijd met veel ontmoetingen.
  22. Dick:
    31 december 2019
    Dank beiden! Het begin was niet helemaal vlekkeloos, maar daarover morgen meer! Fijne jaarwisseling!
  23. Mieke:
    1 januari 2020
    Safe travel! En een gelukkig nieuwjaar :)!
  24. Dick:
    1 januari 2020
    Thanks a lot! Insgelijks Mieke 😀!
  25. Marijke:
    1 januari 2020
    Jaaaa! Daar is-ie dan: de allereerste blog! Wat fantastisch om te horen dat de lange vlucht je niet is tegengevallen 👍 klinkt alsof ze goed voor je hebben gezorgd. Heel netjes ook dat je een pakket met slaapmasker en tandenborstel krijgt. En wat een geluk weer: geen buurman!

Ik ga snel door naar het tweede blog 😘
  26. Dick:
    1 januari 2020
    Wat lief van je Puck 😘! Het was inderdaad een prima reis 👌!
  27. José Schuurmans:
    1 januari 2020
    Hallo Dick, zo fijn dat ik je reis mee kan volgen. Ik wens jou eerst en vooral voor 2020 alles toe wat er op je wenslijst staat, ook hopelijk terug een weerzien in Frankrijk en dan wens ik je ook een heel fijne reis toe. Lieve groet en het gaat je goed José
  28. Dick:
    1 januari 2020
    Beste José, dank voor je wensen! Jij ook een heel mooi, creatief en gezond jaar toegewenst! Tot ziens 👋